20 תשובות
שכר ועונש לאחר המוות לא כתובים בתורה אלא רמוזים בה
אנונימית
שואל השאלה:
במה את
במה את
אנונימי
הקב"ה אומר למשה "הנך שוכב עם אבותיך וקם העם הזה וזנה" אומרים חז"ל מכאן לתחיית המתים מן התורה. מה מונע ממך להאמין בזה? מה זה מפריע לך?
בפרשת ניצבים יש פסוק מפורש - ה' ממית ומחיה", "בשירת חנה, שנמצאת בכל סידור, אומרת חנה: 'ה' ממית ומחיה, מוריד שאול - ויעל'. גם בפסוקים של קריאת שמע נאמר 'למען ירבו ימיכם וימי בניכם על האדמה אשר נשבע ה' לאבותיכם לתת להם'. שואלת הגמרא: מה זה להם? הרי צריך להגיד לכם, כי כל הפסוק מדבר עליכם. התשובה היא שמדובר בראיה, לפיה האבות הקדושים קיבלו הבטחה לעולם הבא. וזה בבחינת רמז"
ודבר שני יש מה שנקרא מוות קליני אנשים שהיו בעולם הבא ראו וחזרו לחיים
ודבר שני יש מה שנקרא מוות קליני אנשים שהיו בעולם הבא ראו וחזרו לחיים
אנונימית
הנושא הראשי של פרשת בחוקותי הוא שכר ועונש. התורה מפרטת, בצורה בהירה למדי, מה השכר שאנו יכולים לצפות לו אם נקיים את התורה, והיא מזהירה מה יעלה בגורלנו אם לא נשמע בקול ד' ולא נקיים את מצוותיו. השכר המתואר בפסוקים הללו הוא ארצי מאוד: ירידת גשמים, יבולים מבורכים, שגשוג כלכלי, ביטחון ועצמה צבאית. בסוף תיאור השכר יש גם ממד רוחני: "וְהִתְהַלַּכְתִּי בְּתוֹכְכֶם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי לְעָם" (ויקרא כו יב). גם העונשים חומריים בעיקרם: שורה איומה של מחלות ומגיפות, מפלות צבאיות ומפולות כלכליות ועוד תסריטי זוועה לרוב. דבר אחד שאיננו מוזכר ולו ברמז הוא העולם הבא. אין בפרשתנו הבטחת חיי עולם הבא למי שיקיים את התורה ולא איום בגיהינום למי שיעבור עליה. גם בשאר התנ"ך איננו מוצאים עדות ברורה על העולם הבא (אם כי היו מחכמינו שמצאו רמזים כאלה ואחרים בפסוקים מסוימים).
עובדה זו מתמיהה למדי לאור מרכזיות העולם הבא בתורה שבעל פה. העולם הבא מוזכר עשרות פעמים במשנה, מאות פעמים בתלמוד ואלפי פעמים במדרשי חז"ל. הרמב"ן הפציר בבנו לקרוא באיגרת המוסר שכתב לו אחת לשבוע, "למען תצליח בכל דרכיך ותזכה לעולם הבא הצפון לצדיקים", והרמח"ל פתח את ספר 'מסילת ישרים' בקביעה שהאדם נברא עבור העולם הבא וכל העולם הזה אינו אלא אמצעי כדי להגיע למטרה זו.
אם אכן "העולם הזה דומה לפרוזדור בפני העולם הבא" (אבות ד טז), מדוע התורה אינה מתייחסת אליו? לשאלה זו ניתנו תשובות רבות. הרס"ג אמר שהתורה לא טרחה לומר את המובן מאליו, וכן שהיא אינה מתייחסת לדברים רחוקים בזמן (ספר האמונות והדעות, מאמר תשיעי פרק ב). לפי רבנו בחיי, הסיבה היא הקושי לדמיין שכר שאינו גשמי, ועל כן התורה פנתה אלינו מתוך הכרה במגבלה זו (חובות הלבבות, שער הביטחון פרק ד). הרב יוסף אלבו אומר שהתורה ביקשה להתרכז בשכר ועונש שיבואו על האומה כאומה, וזה דווקא בעולם הזה (ספר העקרים, מאמר רביעי פרק מ).
עובדה זו מתמיהה למדי לאור מרכזיות העולם הבא בתורה שבעל פה. העולם הבא מוזכר עשרות פעמים במשנה, מאות פעמים בתלמוד ואלפי פעמים במדרשי חז"ל. הרמב"ן הפציר בבנו לקרוא באיגרת המוסר שכתב לו אחת לשבוע, "למען תצליח בכל דרכיך ותזכה לעולם הבא הצפון לצדיקים", והרמח"ל פתח את ספר 'מסילת ישרים' בקביעה שהאדם נברא עבור העולם הבא וכל העולם הזה אינו אלא אמצעי כדי להגיע למטרה זו.
אם אכן "העולם הזה דומה לפרוזדור בפני העולם הבא" (אבות ד טז), מדוע התורה אינה מתייחסת אליו? לשאלה זו ניתנו תשובות רבות. הרס"ג אמר שהתורה לא טרחה לומר את המובן מאליו, וכן שהיא אינה מתייחסת לדברים רחוקים בזמן (ספר האמונות והדעות, מאמר תשיעי פרק ב). לפי רבנו בחיי, הסיבה היא הקושי לדמיין שכר שאינו גשמי, ועל כן התורה פנתה אלינו מתוך הכרה במגבלה זו (חובות הלבבות, שער הביטחון פרק ד). הרב יוסף אלבו אומר שהתורה ביקשה להתרכז בשכר ועונש שיבואו על האומה כאומה, וזה דווקא בעולם הזה (ספר העקרים, מאמר רביעי פרק מ).
אנונימית
שואל השאלה:
איפה? זה סותר את המדע
איפה? זה סותר את המדע
אנונימי
יש תורה שבכתב
ויש תורה שבעל פה
הם קשורות אחת בשניה אי אפשר ללמוד אחת בלי האחרת
זה נאמר בתורה שבעל פה על סמך התורה שבכתב
המדע והאמונה לא מתקיימים ביחד כי במקום שבו נגמר השכל מתחילה האמונה
ויש תורה שבעל פה
הם קשורות אחת בשניה אי אפשר ללמוד אחת בלי האחרת
זה נאמר בתורה שבעל פה על סמך התורה שבכתב
המדע והאמונה לא מתקיימים ביחד כי במקום שבו נגמר השכל מתחילה האמונה
אנונימית
פשוט זה הכי הגיוני. את יודעת כמה אנשים רעים יש בעולם שעושים זוועות ואף אחד לא יודע? ולהפך כמה אנשים שעושים טוב ואף אחד לא רואה אותם. בעולם הזה מי שמקבל מעמד וכבוד הוא לא בהכרח אדם טוב. הוא יכול להיות מושחת ומרושע אבל מסתכלים רק על היופי או העושר שלו. וזה בעצם עולם השקר לכן חייב להיות מקום שבו אדם יקבל שכר או עונש לפי מעשיו
שואל השאלה:
כן חח
כן חח
אנונימי
שואל השאלה:
לא כתוב במפורש בתורה וגם למה שאני יאמין בזה? תסביר לי? אני רוצה להאמין אני פשוט לא ככ
לא כתוב במפורש בתורה וגם למה שאני יאמין בזה? תסביר לי? אני רוצה להאמין אני פשוט לא ככ
אנונימי
במקום לבכות עליו ולחשוב מתי הוא יחזור תעשה דברים לזכותו. בעיקר לומר תהלים, להדליק נר, וללמוד משניות (אם אתה יודע). זה עושה טוב לנשמה שלו שמרגישה התעלות בשמים
שואל השאלה:
אני לא ככ מאמין בזה, אני שנה כבר קורא שומע לומד אני עצוב
אני לא ככ מאמין בזה, אני שנה כבר קורא שומע לומד אני עצוב
אנונימי
שואל השאלה:
פשוט מישהו שאני מכיר נפטר היום ואני בוכה ואני פשוט לא יודע אני לא יודע מה הוא איך הוא מרגיש אם הוא מרגיש ואני חושב על זה שכולם ככה בסוף
פשוט מישהו שאני מכיר נפטר היום ואני בוכה ואני פשוט לא יודע אני לא יודע מה הוא איך הוא מרגיש אם הוא מרגיש ואני חושב על זה שכולם ככה בסוף
אנונימי
שואל השאלה:
אבל זה לא נכון מדעית מוסרית אני לגנאי מסכים אם אני אסתכל על גופה אני לא אחשוב שהוא קיים עדיין
אבל זה לא נכון מדעית מוסרית אני לגנאי מסכים אם אני אסתכל על גופה אני לא אחשוב שהוא קיים עדיין
אנונימי
תאמין בחז"ל. אתה לא צריך להיות הכי חכם. מספיק שתהיה קצת חכם. תסמוך על חז"ל.
תאמין במה שסבא שלך עושה או היה עושה. 3000 שנה אנחנו חים ככה. אל תהיה החכמולוג שממציא את הגלגל
אני לא דתייה, אבל כן רומזים שם על החיים שאחרי המוות, ולא רק בתורה, גם עם ז'אן דארק, מוחמד עלי, וכל אלה, וגם כתוב משהו על אנשים שהבטיחו להם שהם יגיעו לגן עדן אחרי המוות.
ישיבע בוחער אמונה היא לא משהו שאתה יכול לקחת מהדורות הקודמים זה משהו שאתה צריך למצא בעצמך. המח שלנו מוגבל אבל יש בו הגיון.כתוב "וידעת היום" ולא והאמנת. כל אדם צריך למצא בעצמו את האמונה שלו. אני מאמינה לא בגלל שההורים שלי ואלפי שנים לפני מאמינים אני מאמינה בגלל שבדקתי בעצמי וגילתי שזה הדבר הנכון
יש הוכחות שיש עולם הבא
יש הוכחות למוות קליני (שרוב האנשים חווים סיפורים מאוד דומים אז זה לא יכול להיות איזה זיכרונות שלהם)
יש הוכחות לגלגול נשמות יש ממש סיפורים מופלאים על זה
יש הרבה אנשים שחלמו על נשמה של נפטר ונבואה דרך זה
בקיצור יש עולם הבא גם אם התורה שבכתב לא אמרה במפורש אלא רמזה ואני זוכר גם שיש איזה סיפור בתורה שבכתב נראה לי על שאול שהעלו אותו מהמתים בתקשור או משהו בסגנון אולי מישהו אחר
והתורה שבעל פה מדברת הרבה על העולם הבא
יש הוכחות למוות קליני (שרוב האנשים חווים סיפורים מאוד דומים אז זה לא יכול להיות איזה זיכרונות שלהם)
יש הוכחות לגלגול נשמות יש ממש סיפורים מופלאים על זה
יש הרבה אנשים שחלמו על נשמה של נפטר ונבואה דרך זה
בקיצור יש עולם הבא גם אם התורה שבכתב לא אמרה במפורש אלא רמזה ואני זוכר גם שיש איזה סיפור בתורה שבכתב נראה לי על שאול שהעלו אותו מהמתים בתקשור או משהו בסגנון אולי מישהו אחר
והתורה שבעל פה מדברת הרבה על העולם הבא
זה למה אני מטיל ספק בגן עדן וגיהינום 3:
אבל אין לי בעיה עם זה כי יש תחיית המתים ואני אדם טוב 3:
אבל אין לי בעיה עם זה כי יש תחיית המתים ואני אדם טוב 3: