26 תשובות
מה שאת רוצה.
אנונימי
וואו, את זכית לקיים את המצווה הזו??
זו מצווה נדירה מאודד
תרימי אותם, ואז תוכלי לעשות איתם מה שאת רוצה, תוכלי גם להחזיר.
אנונימי
^מה הקטע בלקחת ולהחזיר? כל הקטע שיהיה ליונה צער על הביצים שלה.
אל תחזירי לה. אני זוכרת שאח לי קיים גם את המצווה הזו אבל אני לא זוכרת כל מה הוא עשה איתן. זכור לי שהוא פשוט זרק לפח וזהו אבל לא בטוחה. תתייעצי עם רב צדיקה
^
המצווה היא לשלח את הקן ולקחת את הביצים, מה תעשי? זה לא משנה, אפשר גם להחזיר.
אנונימי
^המצווה היא לגרום צער לציפור.
הסבירו לי מה זה ואני יכולה לשלוח הסבר ששלחו לי.
"יש מספר טעמים, אחד מהם הוא ללמד אותנו חסד ורחמנית, שלוקחים את הגוזלים רק אחרי שמחכים שאימם תתרחק מהמקום. כלומר מחכים שהאימא תתרחק ורק אז לוקחים את הגוזלים. מידת הרחמנות.

הטעם השני שאת הזכרת, הוא בעצם שכששולחים את האימא מבניה והיא עפה, היא מאוד מצטערת, וככה הצער שלה מגיע לשמיים ומעלה איתו את הזכרון של הצער של עם ישראל, אל הקב"ה"
כמו שכתוב, היונה מצטערת וככה הצער שלה מגיע לשמיים ומעלה איתו את הזיכרון של הצער של עם ישראל, אל הקב"ה.

מה שזה אומר, שצריך היא תהיה עצובה על כך ותצטער בכדי שהמצווה תתקיים.

*שואלת השאלה- אל תחזירי לה את הביצים. תתייעצי עם רב מוסמך והוא יגיד לה מה הכי טוב לעשות.
^^^^ אני לא יודע מה טעם המצוות שילוח הקן.

כתוב:"שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח אֶת הָאֵם וְאֶת הַבָּנִים תִּקַּח לָךְ לְמַעַן יִיטַב לָךְ וְהַאֲרַכְתָּ יָמִים:"

צריך:
1) שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח אֶת הָאֵם.
2) וגם וְאֶת הַבָּנִים תִּקח
אנונימי
אני יודעת, שוב, כתוב שכתוב צריך לחכות שהיונה תזוז ורק אז לקחת את הביצים. למה? כי זה מראה על מידת הרחמנות.

טעם המצווה זה אריכות ימים. אתה תחייה יותר ממה שהיית צריך.

אני אומרת את זה בתור אחת שאח שלה דתי מחמיר והוא הסביר לי בדיוק מה טעם המצווה ואיך עושים.
אין למה להתווכח ולנסות לצאת צודק.
אכן כתבת טעמים יפים מאוד, אבל אנחנו לא יודעים את כל הטעמים.

אריכות ימים זה שכר המצווה, יכול להיות שזה גם טעם המצווה, כי: "רצה הקב"ה לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להן תורה המצוות "

ושאכן בדקתי מצאתי שצדקת, שאכן יש פוסקים שסוברים כמוך:

"שאלה: במצוות שילוח הקן אם זוהי מצווה שראוי להשתדל לקיימה, או שרק כאשר אדם חפץ בגוזלים או בביצים, והאם רובצת עליהם, אזי ישלח את האם ורק לאחר מכן יטול הגוזלים או הביצים?

נחלקו בשאלה זו גדולי ישראל. לדעת פוסקים רבים, רק מי שצריך את הגוזלים או הביצים, מצווה שישלח את האם כדי לקחתם. אבל אם אינו צריך להם, אין שום עניין שישלח את האם ויקח את הגוזלים. ולהפך אם יטול את הגוזלים ללא כל צורך יעבור על איסור "צער בעלי חיים", שכן מצער את האם בחינם. אולם לדעת כמה פוסקים חשובים, כל הפוגש בדרכו קן ציפור, מצווה שישלח את האם ויקח הבנים, שכן אומר הכתוב: "כי יקרא קן ציפור לפניך - שלח תשלח את האם ואת הבנים תקח לך", ואמנם אין צורך לחפש ולחזר אחר קן ציפור כדי לקיים המצווה, אבל אם נזדמן לפניו קן, מצווה לשלח האם וליטול הבנים. וכך היא דעת בעל תשובות 'חוות-יאיר' (סי' ס"ז) 3 . ישנה דעה אמצעית הסוברת, שאין חיוב גמור שכל המוצא קן ציפור, ישלח את האם ויקח הגוזלים, אלא שאם יעשה כן, למרות שאינו צריך את הגוזלים, מקיים מצווה (פתחי תשובה יו"ד רצב, א, ערוה"ש רצב, ה). על פי המקובלים הידור מצווה שכל אדם ישתדל לחפש קן ציפור, כדי לקיים לפחות פעם אחת בחייו את מצוות שילוח הקן. ויתר על כן, אמר האר"י ז"ל (שער הגלגולים הקדמה ט"ז), שכל יהודי צריך לקיים את כל המצוות שהוא יכול לקיים, ואם התרשל ולא קיים מצווה אחת, נשמתו תצטרך לחזור לעולם הזה בגלגול חוזר, כדי להשלים את קיומה של אותה המצווה. ואם לא קיים את המצווה מפני שלא הזדמן לפניו קן ציפור, אז כשיחזור בגלגול השני, מובטח לו שלא יחטא בחטאים אחרים. אבל אם נזדמן לפניו קן ציפור ולא שילח האם, צריך לחזור בגלגול חוזר, ואין מובטח לו שלא יחטא."

תודה שכתבת.
אנונימי
^אני יודעת שהבאתי מקורות נכונים כי אחרת לא הייתי עונה מהסיבה הפשוטה שאני לא רוצה להטעות ואני מעדיפה לא לענות מאשר להטעות מישהי ועוד במיוחד על מצווה כזו נדירה.
אני בדקתי בעבר, לא חושבת שכיום נהוג אפילו להרים את הביצים מכיוון שברגע שתדעי בהן האמא לא תחזור לדגור עליהן וזה צער בעלי חיים. לרוב מרימים את הקן עצמו מעט ומשאירים במקום.
אנחנו הזמנו עשינו כשנכנסנו לבית והיה קן בחלון, רק הקטע שאומרים בלי להרים או לגעת.
^זה בדיוק הקטע של המצווה, היונה מצטערת וככה הצער שלה מגיע לשמיים ומעלה איתו את הזיכרון של הצער של עם ישראל, אל הקב"ה
^ אבל זה רק אם מקיימים את המצוה נכון. אם לא מקיימים את המצוה נכון - זה סתם צער בעל חיים ואסור.

מתי זה נכון? שקודם כל יהי בשטח הפקר ולא השטח שלך. להיות בטוח שזאת אמא ולא אבא (הם מתחלפים ביום ובלילה) ועוד פרטים.
אנונימי
מה שאת רוצה

אני פשוט הייתי מחזיר אותם למקום

אומרים את המילים ''לשם יחוד קודשא בריך הוא ושכינתה"
מעיפים את היונה
מרימים (לא מברכים)(אפשר את כל הקן)
ואז פשוט אפשר ורצוי להוריד חזרה, ולשמוח שקיימת מצווה נדירה מאוד


יש לעשות דווקא בלילה

בחלון של הבית גם מותר
^^לא הבנתי
^ אם מישהו שלח את הזכר ולא את אמא - לא קיים מצוה (התורה אמרה "את האם").

אם מישהו עשה את זה בחלון שלו, ולא בשטח של הפקר - גם לא קיים מצוה כי כתוב "(דברים כב, ו) "כי יקרא קן צפור" - פרט למזומן" (חולין קלט ע"א).

אגב, אתן לך קישור ששם כתוב שאחרי שקיים את המצוה, יכול להחזיר:

"בדבריו בנדון השאלה האם קיום המצוה רק כשלוקח את הבנים [כלשון הכתוב "שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח אֶת הָאֵם וְאֶת הַבָּנִים תִּקַּח לָךְ"], או גם כאשר משלח גם את הבנים. ופסק החכם צבי שדברי הכתוב "וְאֶת הַבָּנִים תִּקַּח לָךְ" הם רשות, ואם רוצה משלח את האם ואת הבנים יחד, או שאינו נוטל את הבנים כלל]."
אנונימי
^מה הכוונה אם מישהו עשה את זה בחלון שלו ולא בשטח הפקר?
^ צריך שזה יהיה מקום לא משומר, סתם משהו שהוא פוגש.
אנונימי
^אהה הבנתי
ביררתי עם רב ואמר לי שחלון גם מותר כי כיום מי יכוון להקנות לעצמו את זה כשזה בחלון שלו אלא זה מופקר מראש
^ תודה! פשוט יצא לי לשמוע דברים אחרים. אבל מעניין.
אנונימי
שואל השאלה:
תודה לכולם אני פשוט לא מבינה איך לעשות את המצווה הזאת מפחדת לעשות יותר נזק.
אנונימית
יצא לך לעשות את המצווה?
כי המצווה לא תעבוד אם תחפשי קן עם ביצים ותקחי ליונה את הביצים
אם תעשי כפי שאמרתי - ללא ברכה - אין סיכון לנזק

מבחינת צער בעלי חיים אם החזרת את הביצים ולא נגעת בהם עם היד אין בעיה