6 תשובות
פיצול אישיות?
פיצול אישיות
הפרעת אישיות מרובות נראה לי.
הפרעת אישיות דיסוציאטיבית
או פיצול אישיות עם את רוצה עוד מידע אני יכולה לספר לך אני מבינה בזה
או פיצול אישיות עם את רוצה עוד מידע אני יכולה לספר לך אני מבינה בזה
זה לא זה^
ואתה יודע?בדקתי לגבי סכיזופרניה וזה לא בדיוק הפרעה הנפשית הזו,זה נקרא הפרעות אישיות דיסאוציטיביות, במילה פשוטה, כמו במון לייט במארוול שיש לו הפרעה נפשית כזו. מתוך ויקיפדיה על זה :" הפרעת זהות דיסוציאטיבית (dissociative identity disorder)[1] או בשמותיה הקודמים "הפרעת אישיות מרובת פנים" (multiple personality disorder) והשם העממי "פיצול אישיות"[2] היא הפרעה נפשית השייכת לקבוצת ההפרעות הדיסוציאטיביות. בהפרעה זו יותר מאישיות אחת מתקיימת באדם בתקופת חיים מסוימת. שכיחות ההפרעה, גורמי הסיכון להיווצרותה ואפילו תוקפה נמצאים במחלוקת זה שנים רבות[3] במדריך ההפרעות הפסיכאטריות של ארגון הבריאות העולמי (icd 10), מכונה הפרעה זו "הפרעה של ריבוי אישיויות". הפרעה זו נחשבת מבחינות רבות להפרעה הדיסוציאטיבית החמורה ביותר.[4]
ישנם חוקרים שטוענים שהתופעה שכיחה מאוד, ולעומתם כאלה הטוענים שהפרעת הזהות אינה קיימת למעשה ואבחנתה היא חסרת תוקף רפואי. אחרים מכירים בתופעה אך מתייחסים אליה כנדירה, ומסבירים אותה כבעיה יאטרוגנית, תופעת לוואי קיצונית של טיפול לא נכון בבעיות נפשיות אחרות, המחמירה אותן. הניגוד בין שתי עמדות אלה מתאפיין בעימות סוער. האבחנה נפוצה בעיקר בארצות הברית, ויש הטוענים שהיא תופעה הקשורה לתרבות ולשיטת הטיפול האמריקאית.[5][6]
אין קשר בין הפרעה זו לבין סכיזופרניה (שסעת).
אבחנה
[1]
פסיכיאטר יאבחן הפרעת זהות דיסוציאטיבית בהתקיים התנאים הבאים:
הפרעה באישיות המתבטאת בקיום של שתיים או יותר אישיויות מובחנות, היכולות להיות מתוארות בתרבויות מסוימות כצורה של איחוז. התופעה מלווה בחוויה של אי רציפות בחוויית העצמי וחוויית סוכניות (agency) המלווה בשינויים תואמים ברגש בהתנהגות, בזיכרון, במודעות, בתפיסה, בקוגניציה ובתפקוד המוטורי והחושי.
קיימים פערים חוזרים בהיזכרות באירועי יום יום במידע אישי חשוב או באירועים טראומטיים, שאינם מתיישבים עם שכחה רגילה בחיי היומיום.
הסימפטומים גורמים למצוקה משמעותית מבחינה קלינית ולפגיעה ביכולת התעסוקתית החברתית ויכולות אחרות.
התסמונת אינה חלק מטקס דתי או תרבותי מקובל בתרבות או הדת אליה שייך האדם. בילדים התסמונת לא מוסברת טוב יותר על ידי דמיון או משחק.
הסימפטומים אינם מיוחסים להיבטים פסיכוסוציאליים של שימוש בחומרים משני תודעה (לדוגמה אלכוהול) ואינם תוצאה של מצב רפואי (למשל התקף חלקי מורכב- complex partial seizures).
"זה מה שהוא שאל על הפרעה נפשית הזו. דוגמה טובה למה שאמרתי פה, הדמות של מארוול מוון לייט , תכלס מי שראה את הסדרה של מון לייט יודע את הסיפור. הסרט ספילט .ובמציאות זה שונה לגמרי מסרטים , ומה שאתה אמרת הוא סיזוכרפניה, לא בדיוק הפרעת נפשית כמו זו, כי זה שונה, מתוך ויקיפדיה :"סכיזופרניה (בגרמנית: schizophrenie; מונח שהומצא בהשראת היוונית: ; בעברית גם: שַׁסַּעַת. באנגלית schizophrenia)[6] היא הפרעה נפשית ממושכת מורכבת והטרוגנית בביטוייה, השייכת לקבוצת ההפרעות הנפשיות המלוות לרוב בתופעות של פסיכוזה. הפרעה זו מתאפיינת בהזיות, מחשבות שווא, הפרעות בארגון הדיבור והחשיבה, צמצום רגשי, פגיעה בהנאה ובכוח הרצון והיוזמה (initiative), בעיות קוגניטיביות (בזיכרון, קשב, פונקציות ניהוליות וכו'), התנהגויות מוזרות המוסברות על ידי החוויות הפנימיות החריגות (ההזיות, מחשבות השווא) ועל ידי שיבושי מערכות בקרה (קוגניטיביות), קשיים תפקודיים רבים בתחום התעסוקתי והחברתי.[7]
פירוש המונח הלטיני, שמקורו ביוונית, הוא מוח או שכל מפוצל או שסוע, אך סכיזופרניה איננה "פיצול אישיות" (הפרעת זהות דיסוציאטיבית); הכוונה במונח היא לפיצול או אי תיאום בין תפקודים נפשיים שונים רגש, חשיבה, התנהגות. מונח זה המקובל בסיווג הפסיכיאטרי, אינו תיאור מדויק לכל הצורות והביטויים המגוונים של הפרעה זו.
סכיזופרניה מסווגת כהפרעה פסיכוטית, אך התופעות הפסיכוטיות אינן קבועות ולעיתים נעלמות תוך כדי טיפול.
מדענים סבורים שלדופמין יש תפקיד חשוב בהתפתחות סכיזופרניה. דופמין הוא מתווך עצבי המשמש להעברת מידע בין התאים במוח וקשור לתחושות הנאה ותגמול. כשאדם עובר חוויה מהנה, כמו קיום יחסי מין, רמת הדופמין במוח עולה. בסכיזופרניה יש השפעה עודפת של דופמין, או שרמות הדופמין המופרשות במוח גבוהות מדי, או שמוחם של החולים נעשה רגיש במיוחד לדופמין שמופרש. רמות גבוהות מדי של דופמין עלולות לשבש את המסלולים במוח שאחראים לחלק מהתפקודים הנפשיים החשובים ביותר כמו זיכרון, רגשות, התנהגות חברתית ומודעות עצמית. הפרעות בפעילויות אלו יכולות להסביר את הסימפטומים הפסיכוטיים של סכיזופרניה, כמו שמיעת קולות ומחשבות שווא."
הבדל, בראשונה יש למישהו יותר אישיות משלו או פיצול אישיות, בשנייה הוא שומע קולות או שיש לו מחשבות שווא, אז קודם כל לבדוק ושנית אמרו קודם הפרעת אישיות דיסואציטיבית, קצת לא קל לי לכתוב את המילה אז סליחה על שגיאות כתיבה פה. תכלס, סכיזכרפנריה היא שונה מהפרעה הזו, בראשונה יש למישהו מלא אנשים בתוכו והוא משתנה לפי זה, בשנייה הוא שומע קולות או הוזה דברים. אני יודעת מעט , אבל אני בדקתי על מה שאמרת וזה לא כמו הפרעה נפשית הזו.
ישנם חוקרים שטוענים שהתופעה שכיחה מאוד, ולעומתם כאלה הטוענים שהפרעת הזהות אינה קיימת למעשה ואבחנתה היא חסרת תוקף רפואי. אחרים מכירים בתופעה אך מתייחסים אליה כנדירה, ומסבירים אותה כבעיה יאטרוגנית, תופעת לוואי קיצונית של טיפול לא נכון בבעיות נפשיות אחרות, המחמירה אותן. הניגוד בין שתי עמדות אלה מתאפיין בעימות סוער. האבחנה נפוצה בעיקר בארצות הברית, ויש הטוענים שהיא תופעה הקשורה לתרבות ולשיטת הטיפול האמריקאית.[5][6]
אין קשר בין הפרעה זו לבין סכיזופרניה (שסעת).
אבחנה
[1]
פסיכיאטר יאבחן הפרעת זהות דיסוציאטיבית בהתקיים התנאים הבאים:
הפרעה באישיות המתבטאת בקיום של שתיים או יותר אישיויות מובחנות, היכולות להיות מתוארות בתרבויות מסוימות כצורה של איחוז. התופעה מלווה בחוויה של אי רציפות בחוויית העצמי וחוויית סוכניות (agency) המלווה בשינויים תואמים ברגש בהתנהגות, בזיכרון, במודעות, בתפיסה, בקוגניציה ובתפקוד המוטורי והחושי.
קיימים פערים חוזרים בהיזכרות באירועי יום יום במידע אישי חשוב או באירועים טראומטיים, שאינם מתיישבים עם שכחה רגילה בחיי היומיום.
הסימפטומים גורמים למצוקה משמעותית מבחינה קלינית ולפגיעה ביכולת התעסוקתית החברתית ויכולות אחרות.
התסמונת אינה חלק מטקס דתי או תרבותי מקובל בתרבות או הדת אליה שייך האדם. בילדים התסמונת לא מוסברת טוב יותר על ידי דמיון או משחק.
הסימפטומים אינם מיוחסים להיבטים פסיכוסוציאליים של שימוש בחומרים משני תודעה (לדוגמה אלכוהול) ואינם תוצאה של מצב רפואי (למשל התקף חלקי מורכב- complex partial seizures).
"זה מה שהוא שאל על הפרעה נפשית הזו. דוגמה טובה למה שאמרתי פה, הדמות של מארוול מוון לייט , תכלס מי שראה את הסדרה של מון לייט יודע את הסיפור. הסרט ספילט .ובמציאות זה שונה לגמרי מסרטים , ומה שאתה אמרת הוא סיזוכרפניה, לא בדיוק הפרעת נפשית כמו זו, כי זה שונה, מתוך ויקיפדיה :"סכיזופרניה (בגרמנית: schizophrenie; מונח שהומצא בהשראת היוונית: ; בעברית גם: שַׁסַּעַת. באנגלית schizophrenia)[6] היא הפרעה נפשית ממושכת מורכבת והטרוגנית בביטוייה, השייכת לקבוצת ההפרעות הנפשיות המלוות לרוב בתופעות של פסיכוזה. הפרעה זו מתאפיינת בהזיות, מחשבות שווא, הפרעות בארגון הדיבור והחשיבה, צמצום רגשי, פגיעה בהנאה ובכוח הרצון והיוזמה (initiative), בעיות קוגניטיביות (בזיכרון, קשב, פונקציות ניהוליות וכו'), התנהגויות מוזרות המוסברות על ידי החוויות הפנימיות החריגות (ההזיות, מחשבות השווא) ועל ידי שיבושי מערכות בקרה (קוגניטיביות), קשיים תפקודיים רבים בתחום התעסוקתי והחברתי.[7]
פירוש המונח הלטיני, שמקורו ביוונית, הוא מוח או שכל מפוצל או שסוע, אך סכיזופרניה איננה "פיצול אישיות" (הפרעת זהות דיסוציאטיבית); הכוונה במונח היא לפיצול או אי תיאום בין תפקודים נפשיים שונים רגש, חשיבה, התנהגות. מונח זה המקובל בסיווג הפסיכיאטרי, אינו תיאור מדויק לכל הצורות והביטויים המגוונים של הפרעה זו.
סכיזופרניה מסווגת כהפרעה פסיכוטית, אך התופעות הפסיכוטיות אינן קבועות ולעיתים נעלמות תוך כדי טיפול.
מדענים סבורים שלדופמין יש תפקיד חשוב בהתפתחות סכיזופרניה. דופמין הוא מתווך עצבי המשמש להעברת מידע בין התאים במוח וקשור לתחושות הנאה ותגמול. כשאדם עובר חוויה מהנה, כמו קיום יחסי מין, רמת הדופמין במוח עולה. בסכיזופרניה יש השפעה עודפת של דופמין, או שרמות הדופמין המופרשות במוח גבוהות מדי, או שמוחם של החולים נעשה רגיש במיוחד לדופמין שמופרש. רמות גבוהות מדי של דופמין עלולות לשבש את המסלולים במוח שאחראים לחלק מהתפקודים הנפשיים החשובים ביותר כמו זיכרון, רגשות, התנהגות חברתית ומודעות עצמית. הפרעות בפעילויות אלו יכולות להסביר את הסימפטומים הפסיכוטיים של סכיזופרניה, כמו שמיעת קולות ומחשבות שווא."
הבדל, בראשונה יש למישהו יותר אישיות משלו או פיצול אישיות, בשנייה הוא שומע קולות או שיש לו מחשבות שווא, אז קודם כל לבדוק ושנית אמרו קודם הפרעת אישיות דיסואציטיבית, קצת לא קל לי לכתוב את המילה אז סליחה על שגיאות כתיבה פה. תכלס, סכיזכרפנריה היא שונה מהפרעה הזו, בראשונה יש למישהו מלא אנשים בתוכו והוא משתנה לפי זה, בשנייה הוא שומע קולות או הוזה דברים. אני יודעת מעט , אבל אני בדקתי על מה שאמרת וזה לא כמו הפרעה נפשית הזו.