22 תשובות
חד משמעית כן
אממ חצי חצי כזה לא בטוחה
לדעתי אבל לא
חצי חצי
תארו לכם אם כן אבל התשובה היא אנימה
לא לגמרי כי יש אפשרות בחירה גם אם זה נקבע מראש
אלה שאומרים כן הגזמתם אם האנימה
זה כבר לא בריא
אני מאמין ש"הכל צפי והרשות נתונה" (אבות, פרק ג, משנה טו).
אנונימי
מי שכותב שכן תוכלו להסביר איך זה בא ביחד עם בחירה חופשית ? [:
שיש דברים שנכתבים מראש אבל הם נובעים מבחירות של אנשים
דביבוניהו, זה בדיוק מה שהמשנה באה להגיד: זה נכון שהכל צפוי, אבל הרשות נתונה.

זה שה' יודע במה תבחר, זה לא אומר שהוא מכריח אותך במה לבחור, אלא אתה זה שבוחר, פשוט יש לו יכולתי בלתי מוגבלת שאין לנבראים לדעת את העתיד שאתה בוחר.
אנונימי
לא צריך להכריח
עצם העובדה שזה כתוב מראש אומר שה"בחירה" כבר ידועה הרבה לפני שהמבצע "בחר" בה.

הבחירה שלך לאכול תפוח במקום תפוז ביום שלישי כבר כתובה מראש, נניח 100 שנה לפני שזה באמת ייקרה.
אין לך שום חופש מלבד לקחת את התפוח.

איפה הבחירה החופשית ?
^ יש אני זה שבוחר.
אנונימי
the clown

וגם הבחירות כבר ידועות מראש, אז איפה הבחירה החופשית פה ?
לפני כמות בלתי מוגבלת של זמן אלוהים כביכול ידע שאתה תשים נעלי ספורט ולא כפכפים, שהרי זה כתוב מראש.
איפה הבחירה שלך לשים כפכפים ?
אין לך חופש מלבד נעלי הספורט.
^^ הבחירה שלך כתובה וידועה מראש.
זאת אשליה של בחירה.
זה כמו להגיד שאני עכשיו מתכנת רובוט ואת כל הפעולות הכי קטנות שלו לשנה הקרובה, ואז כשהוא יוצא לטיול בפארק (שאני תכננתי שיעשה זאת ביום מסוים ובזמן מסוים), הוא יטען שהוא בחר לצאת להליכה.

אין פה שום בחירה. אני קבעתי לו שיילך בפארק.
הוא לא יכל ללכת יום לפני, הוא לא יכל ללכת יום אחרי או אפילו למקום אחר.
אני מסכים שהשאלה עמוקה, אבל המציאות שאלוקים באמת אמר לנו נבואות מראש וגם אמר שאנחנו בוחרים וגם רואים שפעול שיש לנו אפשרות לבחור...
אנונימי
^אין טעם שאלוקים יכתוב הזהרות בתורה למי שלא מקשיב לו
אם הכל גם ככה כתוב מראש...

הבחירה היא שלנו
יש מפרשים שכותבים שבאת אנחנו לא מסוגלים להבין את זה ולכן אין טעם בכלל לנסות להבין אבל בגלל שהשם כתב במפורש בתורה שהבחירה שלנו אז צריך להאמין ככה (כמובן כאשר רואים שהתורה אמת)