23 תשובות
הוא לא
כתב ברייל
תקרא על הלן קלר
הלן קלר היא הייתה חירשת עיוורת ואילמת והיא הסתדרה היא אגדה
יש אנשים שנולדו ככה והם הסתדרו בעזרת מגע כמו כתב ברייל וכלב נחיה שהוביל אותם ממקום למקום
יש את שפת סימני היד (וכן, יש את שפת הסימנים ויש את שפת סימני היד. זה לא אותו דבר. שפת סימני היד מסתמכת על מישוש ומגע).
תקראי על הלן קלר
אם הוא גם חירש וגם עיוור אז עם מי הוא ידבר בשפת הסימנים אם הוא לא רואה אותו?!
גם אני חושבת על זה כל הזמן
אמלה קיבלתי דז'ה וו
כתב ברייל אם הוא לא יכול לקרוא ולשמוע
איך כתב ברייל? מה איך שהוא נולד הוא אוטומטית יודע את זה? לבן אדם יש אפס תקשורת איך הוא ילמד לקרוא ברייל אנשים. רק אם היה עיוור לפני שהוא התחרש והייתה לו הזדמנות ללמוד לפני אז זה אפשרי.
נכון זה קשה^
הלן קלר איש
מכשיר שמיעה נראלי או שניתוחים
ברור שיש מישהו עיוור וחירש. הייתה ילדה אחת כזאת שעשו עליה כתבה ממש שלימדו אותה לדבר בעזרת רטט.
רטט של מוזיקה או ששמים יד על הצוואר כשמדברים זה מגניב ממש
מדבר גם אם הוא לא שומע ולומד לפי כתב ברייל צורות ידיים
הלן קלר לא נולדה חרשת עיוורת זה נגרם לה כתוצאה ממחלה בגיל 19
אדם שנולד חרש ועיוור יהיה לו הרבה יותר קשה
פשוט תקרא קצת באינטרנט. כמוני.
קראתי על זה סתם מתוך עניין לפני כמה זמן כשלמדתי קצת ברייל...
וטוב, הבן שנולד ככה הוא כנראה גאון. לעומת חלק מהאידיוטים שענו פה.
בואו נפריד קודם מאדם שנולד ככה, ומאדם שנולד חרש/ עיוור/ עם שני החושים כשנהפך לכזה בגלל תאונה או מחלה כל שהיא שגרמה.

בוא נתחיל מהמעט שאני יודע. בעיקרון אם אתה יודע, יש מקלדת מיוחדת לכתב ברייל, מכיוון שכל ה"כתב" מורכב רק משש נקודות. המקלדת מורכבת מ9 מקשים סהכ:
מקש אחד באמצע לרווח שעליו מונחים שני האגודלים, שלוש לשלוש האצבעות המרכזיות ביד מכל צד שלו כשכל מקש ממוספר ומתייחס לנקודה אחרת מהשישייה, ושני מקשי אנטר בשני הקצוות שעליהם מונחות הזרתות אם אני לא טועה, קראתי את זה כבר לפני כמה זמן.

אז מי שהיה עיוור לפני וכבר ידע כתב ברייל, וסביר להניח שיהיו בחברתו גם כן אנשים עיוורים או שמודעים לשפה מנוחיות, אז פשוט מניחים את שני הידיים על הירך שלו כשרוצים לדבר, וכאילו "מקלידים" את מה שמדברים. (אצבע שמאל לדוגמא מיוחסת לנקודה העליונה משמאל במקלדת - ואם יש רק את הנקודה הזו זו האות אלף. כמו כן יש "קידומת" שצריך להוסיף לפני מספרים, שהם פשוט אותיות האלף בית(לפי האנגלית לא העברית, כי האותיות בעברית הן כמו האותיות באנגלית בהגיה ולא לפי הסדר של האלף בית, כמו שעשו גם בשפת הסימנים).
זה למה אני בהתחלה כשלמדתי התבלבלתי וחשבתי שיש חלק מהסימנים שהם בני שתים עשרה נקודות או משהו.
הגדירו את זה איפה שקראתי כ: "שפת הברייל היא שפה מאד גמישה ומדוייקת. יש סימנים שמשפיעים על הסימנים שאחריהם(כמו סוגריים, מרכאות, הקידומת למספרים שהסברתי וכו) ומשמעות הסימן יכולה להשתנות מפעם לפעם בהתאם לסימן לפניו. *עם זאת* תבנית כתב הברייל כתובה תמיד בצורה ו*בגודל* קבועים, ותבניות ברייל שהוגדלו למעננו הרואים(כגון אלו שקיימות במין אילו תכשיטים שאופייניתיים כעת, או בשלטי ענק או משהו) *אינם* נחשבים ככתב ברייל." או משהו כזה.
עניין די הגיוני, כי יהיה מוזר להכין מדפסות שונות לכתב ברייל בגדלים שונים כשאין הרבה אוכלוסייה שקוראת ככה היום(בעיקר אלו שנולדו עיוורים קוראים ספרים כאלו, והיום יש גם ספרים קוליים). מלבד זה שכדי שהם יוכלו לקרוא מהר ושהאצבע שלהם "תבין" את האותיות היטב ובלי בעיות כשהיא עוברת על פניהן, האותיות צריכות להיות בגודל קבוע ונוח לקריאה.
אתה יכול אמ לראות ולהבין את זה כמו שיש מבטאים שונים בהגיה של שפות, או שחשוב מאד הדיוק בהגית מילים בדרך מסויימת בשפות מדוברות מסוימות, או על הצגת הסימנים בשפת הסימנים בדרך מסוימת, אחרת הם הופכים למילים או אותיות אחרות לגמרי.
בכל מקרה קצת נסחפתי חחח(בטח כיף איתי במסיבות).מה שאמרתי זה לעיוורים שנהפכו לאחר מכן לחרשים וכבר יודעים כתב ברייל. אנשים שבהתחלה שמעו וגם ראו, וחוו את כל העולם לפני, זה יקח זמן...אבל בסופו של דבר הם יודעים את האותיות ופשוט צריך ללמד אותם להתנות אותם לכתב ברייל(יעני לכתוב להם על הרגל אות והתרגום שלה בכתב ברייל). מכיוון שהם כנראה רוב הזמן כן יסתובבו עם עיוורים כמותם בגלל נוחיות והבנה של הבעיות שהם סובלים ודרך החיים שלהם בכללי, החברה סביבם תדע כתב ברייל וזה יהיה נוח יותר "לדבר" ככה.
לגבי כאלו שנולדו חרשים ויודעים שפת הסימנים, שוב, אני מניח שאפשר להציג ביד את האות שהם למדו בשפת הסימנים, להנחות את היד שלהם אליה למשש עד שרואים שהם מבינים ומזהים את האות, ואז להקליד על הירך שלהם בכתב ברייל את האות, שוב ושוב, לאט, עד שהם מבינים את ההקשר בין שני ה"צורות" השונות של האותיות בשפות. ככה לאט לאט הכל...
למי שנולדו חרשים עיוורים, אין לי מושג ממש איך הם לומדים. גם אף פעם לא הבנתי באמת את הסיפור של הלן קלר עם האומנת ששפכה מים על היד של הנערה וסימנה לה על כף היד אותיות והניעה את הפה של הילדה כאילו היא הוגה אותן או משהו....אז לא יכול לעזור לך. מה גם שלא התעמקתי מאד בנושא, כמו שניתן היה לראות.
גם לגבי איך ניתן לקרוא להם מרחוק לא בדיוק הבנתי, או איך הם מתנהלים ביום יום, בלי לראות מה הם עושים או בלי מכשירים קוליים שיעזרו להם לראות צבעים ובפעולות והכל כמו שיש לעיוורים.
(חחח, עכשיו נזכרתי בפרק ההוא של "איך פגשתי את אמא", שבו טד מסביר לחבורה על איזה מבנה אדריכלות מיוחד שבו אם מישהו לוחש משהו בנקודה מאד מסויימת, אדם שמאד רחוק ממנו בקצה השני של האולם יכול לשמוע אותו היטב כאילו הוא לחש באוזן שלו. חח, תמיד שפת הסימנים נראתה לי מגניבה והזכירה לי את זה, שהיא לא תלוית מרחק, וששני אנשים בקצוות שונים של אזור יכולים לדבר בה בחופשיות כאילו אם האנשים סביבם לא יודעים את השפה, או שהגב שלהם מופנה למדברים והם לא יוצרים קשר עין.)

טוב חח..אז מקווה שעזרתי במשהו בכל מקרה. אם יש לך כוח לקרוא את כל המגילה הזאת.
הו, ותודה לך s i^, לא ידעתי את זה. זה מסתדר אבל עם זה שהבנתי שהיא היתה די בוגרת כשלימדו אותה כן על דרך לתקשר.
^^סמאש_גג09, זה לא כזה פשוט...לא תאמין כמה הדיבור שלך מושפע מאיך שאתה שומע אותו. וגם חרשים לדוגמא, יכולים לחוש מאד לא בנוי לדבר כי הקול שלהם יוצא מוזר, ולעיתים מאד לא ברור.
בכל מקרה זה כן אפשרי, יש קורסים שמאמנים ושעוזרים להם להגות את המילים בצורה ברורה ומובנת אם הם כן רוצים ללמוד גם לדבר בקול, אבל...אני לא יודע עד כמה זה לגיטימי לחרשים עיוורים....
כי כאילו, החרשים רואים את התגובה בפנים של זה שמולם, גם אם לא שומעים אותו, ויודעים אם הוא מבין או משהו. אבל החרשים עיוורים לא, מה גם שיהיה קשה ללמד אותם עוד שפה שלמה סתם בלי סיבה, וגם שאפילו אם הם ידברו בקול, יצטרכו "לדבר" איתם במגע קרוב, בהסתמך על חוש המישוש, בגלל שהם לא מסוגלים לקרוא שפתיים כחרשים, ואז אין ממש אף סיבה לנסות לעורר שיח חד צדדי מכיוונם בקול...
אה, ואגב, שמעתי פעם שיש אפשרות להשתיל עזר מלאכותי באוזן שיכול לעזור ממש או אפילו לגרום לאנשים חרשים לשמוע. זה מאד יקר, אבל זה גם יכול לעזור לחרש עיוור אם רוצים לנסות.)
לתגובה השנייה תקרא על אלן קלר
הוא לא לומד