29 תשובות
לפעמים בן אדם יכול לחלות בגלל דברים שעשה או כאלה
אז אפשר להתפלל לרפואתו וזה וכאילו שיתכפר לו מה שעשה
כאילו תחשבי שדברים רעים בא לאדם שעשה משהו רע תקראי לזה קארמה או איך שאת רוצה כאילו
אז אפשר להתפלל לרפואתו וזה וכאילו שיתכפר לו מה שעשה
כאילו תחשבי שדברים רעים בא לאדם שעשה משהו רע תקראי לזה קארמה או איך שאת רוצה כאילו
שואל השאלה:
אבל למה שהוא ינצל אם מלכתחילה הוא חלה?
אבל למה שהוא ינצל אם מלכתחילה הוא חלה?
אנונימית
שואל השאלה:
איזה דברים אדם יכול לעשות? מילא אם הוא רצח, אנס או משהו.. אבל כל שאר האנשים החולים שלא עשו דברים שכאלה?
איזה דברים אדם יכול לעשות? מילא אם הוא רצח, אנס או משהו.. אבל כל שאר האנשים החולים שלא עשו דברים שכאלה?
אנונימית
שואל השאלה:
אני לא מבינה מה זה אומר ניסיון של אדם..
מכירה אנשים כן, אבל למה היה מגיע להם לחלות? אני לא מצליחה להבין את זה
אנחנו קמים כל בוקר בלי ידיעה למה שיקרה לנו במהלך היום, זה לחיות בפחד, אף אחד לא יודע מה יקרה וזה מייאש
אני לא מבינה מה זה אומר ניסיון של אדם..
מכירה אנשים כן, אבל למה היה מגיע להם לחלות? אני לא מצליחה להבין את זה
אנחנו קמים כל בוקר בלי ידיעה למה שיקרה לנו במהלך היום, זה לחיות בפחד, אף אחד לא יודע מה יקרה וזה מייאש
אנונימית
שואל השאלה:
זה נכון שהם יודעים להעריך יותר, אבל זה משהו שאמור להיות אצל כולנו, הקטע של ההערכה.
הטעם של לחיות בידיעה מוחלטת זה מה שימנע את החרדה
אתה יודע אני שומעת על הרבה אנשים שחוזרים בתשובה מתוך פחד ולא באמת מתוך אהבה לבורא עולם, זה קצת מעוות
זה נכון שהם יודעים להעריך יותר, אבל זה משהו שאמור להיות אצל כולנו, הקטע של ההערכה.
הטעם של לחיות בידיעה מוחלטת זה מה שימנע את החרדה
אתה יודע אני שומעת על הרבה אנשים שחוזרים בתשובה מתוך פחד ולא באמת מתוך אהבה לבורא עולם, זה קצת מעוות
אנונימית
זה הקטע, שככה הקב"ה גורם לאותו אחד לזחור בתשובה, להתפלל וכו'...
ולא צריך לגנבו ולרצוח בשביל להיענש, יש לנו תרי"ג מצוות...
ולא צריך לגנבו ולרצוח בשביל להיענש, יש לנו תרי"ג מצוות...
אנונימי
^^ גם זה משהו. מי שעושה מריאה - זאת זכות לאלף דור. זה לא מעוות, אבל המעלה של מי שעושה מאהבה גדולה יותר: אלפיים דור.
אנונימי
שואל השאלה:
אנונימי לא הבנתי חצי מהמילים שרשמת..
האם מי שלא מקיים מצוות מגיע לו להיענש וללכת לגיהינום? למה? דרך ארץ לא קדמה לתורה? אנשים בעלי לב טוב שתורמים ועוזרים לחברה אך לא מקיימים את כל המצוות מגיע להם להיענש ולסבול בגלל שהם כרגע לא מספיק מצייתים לכל המצוות? למה?
אנונימי לא הבנתי חצי מהמילים שרשמת..
האם מי שלא מקיים מצוות מגיע לו להיענש וללכת לגיהינום? למה? דרך ארץ לא קדמה לתורה? אנשים בעלי לב טוב שתורמים ועוזרים לחברה אך לא מקיימים את כל המצוות מגיע להם להיענש ולסבול בגלל שהם כרגע לא מספיק מצייתים לכל המצוות? למה?
אנונימית
שואל השאלה:
סליחה לא הסתכלתי שאת בת
וכן, אם החרדה תמנע הכל יהיה בסדר, קל יותר לחיות בידיעה של מה יקרה מאשר לחיות בלי לדעת דבר
סליחה לא הסתכלתי שאת בת
וכן, אם החרדה תמנע הכל יהיה בסדר, קל יותר לחיות בידיעה של מה יקרה מאשר לחיות בלי לדעת דבר
אנונימית
מה למה? כי על עבירות נענשים, הקב"ה לא נושא פנים לאף אחד, כי כל דרכיו משפט.
אפילו משוטר את לא יכולה לצפות שיותר לך על הדו"ח או על הקנס כי את "אדם טוב".
עצם זה שאדם עובר על החוקים של מלך רם וונשא שהוא חי בזכותו וכל מה שי לו שבזכותו - זה כבר חמור מאוד. הרמ"ק אומר שלעשות עבירה - זה כמו לקחת את הראש שלך המלך ולשים אותו בצואה.
תחשבי על החומרא של להמרות את פי ה' יתברך.
אפילו משוטר את לא יכולה לצפות שיותר לך על הדו"ח או על הקנס כי את "אדם טוב".
עצם זה שאדם עובר על החוקים של מלך רם וונשא שהוא חי בזכותו וכל מה שי לו שבזכותו - זה כבר חמור מאוד. הרמ"ק אומר שלעשות עבירה - זה כמו לקחת את הראש שלך המלך ולשים אותו בצואה.
תחשבי על החומרא של להמרות את פי ה' יתברך.
אנונימי
שואל השאלה:
אז איך אתה מסביר את זה שיש הרבה מאוד אנשים חילוניים? כולם נענשים? לכולם יש חיים רעים? העולם הזה מרגיש לי רע
אז איך אתה מסביר את זה שיש הרבה מאוד אנשים חילוניים? כולם נענשים? לכולם יש חיים רעים? העולם הזה מרגיש לי רע
אנונימית
^^ כי בערך לפני 250 שנה קמה תנועת ההשכלה שגרמה לחילון הזה בכוונה.
וכן, כולם יצטרכן לתת את הדין, ואני לא מדבר רק על חילוניים, זה משהו שכלונו נצרטך לעבור.
מה שכן, הקב"ה שופט כל אחד בהתאם לדרגה של אותו חוטא, לפי כמה הידע שלו והשגתו. הכל נקלח בחשבון, מה שלא קיים במשפט אמצל בשר ודם.
וכן, כולם יצטרכן לתת את הדין, ואני לא מדבר רק על חילוניים, זה משהו שכלונו נצרטך לעבור.
מה שכן, הקב"ה שופט כל אחד בהתאם לדרגה של אותו חוטא, לפי כמה הידע שלו והשגתו. הכל נקלח בחשבון, מה שלא קיים במשפט אמצל בשר ודם.
אנונימי
שואל השאלה:
אז המטרה שלנו בעולם זה לקיים מצוות ולצאת ממנו בסופו של דבר, זה הכל, אבל אם בן אדם מתקשה לקיים מצוות? הוא לא יצא עם שום דבר? הוא נחשב כלום ושום דבר נכון?
אז המטרה שלנו בעולם זה לקיים מצוות ולצאת ממנו בסופו של דבר, זה הכל, אבל אם בן אדם מתקשה לקיים מצוות? הוא לא יצא עם שום דבר? הוא נחשב כלום ושום דבר נכון?
אנונימית
^^^^ זה לא נכון, כל אחד מאיתנו קיים מצוות כאלה או אחרות, ועל זה הוא כן יתוגמל, רק השאלה האם בעולם הזה או בעולם הבא, לצדיקים זה יהיה בעולם הבא. ויש דברים שאדם אוכל פירותיהם בעולם הזה, במיוחד לע מצוות מוסימת שבין אדם לחברו...
הקב"ה לא מקפי שכר שום בריה. על המצוות מקבלים שכר בלי קשר לעבירות
אבל על עבירות עונש - בלי קשר למצוות.
השאלה מה יכריע את הדין הסופי.
לא מזלזל באנשים שהם באמת מתקשים, כל מאמץ הוא מבורך, השאלה האם הם עושים את המאמץ הנדרש.
הקב"ה לא מקפי שכר שום בריה. על המצוות מקבלים שכר בלי קשר לעבירות
אבל על עבירות עונש - בלי קשר למצוות.
השאלה מה יכריע את הדין הסופי.
לא מזלזל באנשים שהם באמת מתקשים, כל מאמץ הוא מבורך, השאלה האם הם עושים את המאמץ הנדרש.
אנונימי
שואל השאלה:
העולם הזה מפחיד אותי
העולם הזה מפחיד אותי
אנונימית
שואל השאלה:
למרות שיש לי מחלות.. אני באמת לא מוכנה לקבל את הסבל של הכאבים האלה בגלל שלא קיימתי מצוות, זה לא פייר בשבילי, ואין עם מי לדבר על זה
למרות שיש לי מחלות.. אני באמת לא מוכנה לקבל את הסבל של הכאבים האלה בגלל שלא קיימתי מצוות, זה לא פייר בשבילי, ואין עם מי לדבר על זה
אנונימית
שואל השאלה:
תודה לך
תודה לך
אנונימית
^^ יש עם מי לדבר, עם הקב"ה בעצמו.
אגב, המרא (עירובין יט ע"א) אורמת שגם פושעי ישרלא שמגיעים לגינהום אומרים לקב"ה "יפה דנת!", "יפה זיכית!" "יפה חייבת". שם אדם מקבל מספיק לדעת כדי לשפו נכון. אז מתטערי לקבל את הדין על כרחך.
וכל עוד הנר (נשמה) דולק - אפשר לתקן (רבי ישראל מסלנט זיע"א). הפתרון הוא תשובה.
אגב, המרא (עירובין יט ע"א) אורמת שגם פושעי ישרלא שמגיעים לגינהום אומרים לקב"ה "יפה דנת!", "יפה זיכית!" "יפה חייבת". שם אדם מקבל מספיק לדעת כדי לשפו נכון. אז מתטערי לקבל את הדין על כרחך.
וכל עוד הנר (נשמה) דולק - אפשר לתקן (רבי ישראל מסלנט זיע"א). הפתרון הוא תשובה.
אנונימי
כל תירוץ לבעיית הרוע הוא אד הוק. נקודת המוצא היא לאחר שהוכחנו אלוה אחד וטוב, ואז אחת משתיים: או שהוא מתערב בעולם או שלא, אם הוא מתערב נדרש לענות לבעיית הרוע, אך היא לא קשה עלינו כלל שכן כיוון שהוכחנו שהאלוה הוא טוב אזי בטוח יש סיבה טובה לכל רע, ואז כל תירוץ הוא רק ניסיון להבין אותה אך ודאי לנו שהיא קיימת (והבעיה מאבדת מעוקצה), או שהוא לא מתערב בעולם ואז בכלל הבעיה לא צצה (ממליץ להציץ באתר של הרב מיכי, הוא המצדד הגדול של הגישה הזו בימינו. טענתו היא שקיים סיכוי שהאלוה מתערב מעט באופן שאי אפשר להבין לעולם).
השאלה על המחלה והתפילה כבר נכנסת לפרטים של אופן ההתערבות (יש אף בעיה הלכתית מסויימת, בסוגית "מתפלל על הנס", להתפלל שחולה יבריא. זה לא כל כך פשוט כמו שזה נשמע), אך כיוון שיש כזו זה לא שולל את היות המחלה טובה.
השאלה על המחלה והתפילה כבר נכנסת לפרטים של אופן ההתערבות (יש אף בעיה הלכתית מסויימת, בסוגית "מתפלל על הנס", להתפלל שחולה יבריא. זה לא כל כך פשוט כמו שזה נשמע), אך כיוון שיש כזו זה לא שולל את היות המחלה טובה.
אנונימי
העיקרון של אלוהים הוא שהוא גדול יותר מאיתנו, ואנחנו יכולים לנסות להבין למה הוא עושה משהו, לא להבין ב100 אחוז.
אלוהה אמור להיות עם מחשבה גבוהה יותר מהם אדם, על כן בן אדם לא יכול להבין מחשבה של אלוהה.
זה כמו שאנחנו הורגים ג'וקים, הם (כנראה) לא מבינים למה אנחנו הורגים אותם, אבל עם מחשבה כמו שלהם הם לא יכולים להבין את הסיבות שלנו.
כל מה שנאמר פה הוא הדעה שלי, הדרך שלי לתרץ את מה שקורה בעולם, ואנשים יותר ממוזמנים לא להסכים איתי.
אלוהה אמור להיות עם מחשבה גבוהה יותר מהם אדם, על כן בן אדם לא יכול להבין מחשבה של אלוהה.
זה כמו שאנחנו הורגים ג'וקים, הם (כנראה) לא מבינים למה אנחנו הורגים אותם, אבל עם מחשבה כמו שלהם הם לא יכולים להבין את הסיבות שלנו.
כל מה שנאמר פה הוא הדעה שלי, הדרך שלי לתרץ את מה שקורה בעולם, ואנשים יותר ממוזמנים לא להסכים איתי.
שואל השאלה:
אתם מדברים במילים מאוד גבוהות ולא מובנות ואני לא מצליחה להבין חצי מהמשפטים שלכם..
אתם מדברים במילים מאוד גבוהות ולא מובנות ואני לא מצליחה להבין חצי מהמשפטים שלכם..
אנונימית
אי אפשר להבין את מעשה הבורא
אם הוא עשה משהו כנראה שיש לזה סיבה טובה!
אם הוא עשה משהו כנראה שיש לזה סיבה טובה!
מי שנרצח, בדרך כלל כנראה הוא רצח בגלגול קודם.
יש דין ויש דיין בעולם, והעולם אינו הפקר.
ולגבי המוות - בגלל חטא אדם הראשון, נכנס המוות והרע והשתלב עם הטוב, והגיע המוות.
זה נושא מאוד מורכב.
יש דין ויש דיין בעולם, והעולם אינו הפקר.
ולגבי המוות - בגלל חטא אדם הראשון, נכנס המוות והרע והשתלב עם הטוב, והגיע המוות.
זה נושא מאוד מורכב.
"רשע וטוב לו, צדיק ורע לו"?
תלונה/אמירה מאוד מפורסמת.
פשוט מאוד ליישבה:
לצדיקים, הקב"ה רוצה לשמור את העולם הבא, לכן הוא נותן להם עוד נסיונות ואפשרויות להגדיל שכרם.
לרשעים, הקב"ה רוצה להפרע מהם בעולם הזה,ולא לתת להם בעולם הבא.
תלונה/אמירה מאוד מפורסמת.
פשוט מאוד ליישבה:
לצדיקים, הקב"ה רוצה לשמור את העולם הבא, לכן הוא נותן להם עוד נסיונות ואפשרויות להגדיל שכרם.
לרשעים, הקב"ה רוצה להפרע מהם בעולם הזה,ולא לתת להם בעולם הבא.
העולם נקרא ככה מלשון :"העלם",אנחנו לא מבינים ולא יודעים כלום בעולם הזה...
מבינה שזה המון פעמים מציף שאלות,אבל באמת צריך להפנים שהשם הוא אבא אוהב ויש לו המון חשבונות שאין לנו דרך ויכולת להבין.ותכלס,כל מה שהוא עושה זה לטובתנו.
מבינה שזה המון פעמים מציף שאלות,אבל באמת צריך להפנים שהשם הוא אבא אוהב ויש לו המון חשבונות שאין לנו דרך ויכולת להבין.ותכלס,כל מה שהוא עושה זה לטובתנו.
תפילות מוסיפות זכויות לאדם
זה יכול להציל אותו
זה יכול להציל אותו
כי זה טבע העולם. אנשים מתים כל יום בגלל שאין לנו חיים נצחיים. אנשים נרצחים בגלל שיש אנשים רעים אחרים שבחרו לרצוח אותם ואת השאלה "למה?" צריך להפנות לרוצחים.
אלוהים ברא את העולם בשביל להטיב איתנו. עם זאת, הוא רוצה גם קשר איתנו. בדיוק כמו אבא שרוצה קשר עם הילדים שלו. אבא גם יחנך את הילדים שלו. אלוהים רוצה לקרב אותנו לתכונות האלוקיות. כנראה שהכרת הטוב היא תכונה אלוקית וכפיות טובה היא לא תכונה אלוקית.
עכשיו אם הכול היה מושלם בעולם, לא הייתה לנו בחירה חופשית. לכן אלוהים ברא את הבחירה החופשית. בשביל לברוא בחירה חופשית אלוהים היה *מוכרח* לברוא את ההפך של הטוב, ככתוב בספר דברים, פרק ל', פסוק י"ט: "הַעִידֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ."
אלוהים רוצה שאנחנו נבחר בטוב. אלוהים לא רוצה שנהיה בובה על חוט שעושה כל מה שהוא בוחר רק בגלל שהוא בוחר. אלוהים לא רוצה שנהיה רובוטים מתכנתים. אלוהים רוצה שתהיה לנו בחירה חופשית ושזה יבוא גם מאיתנו. לכן יש גם דברים רעים.
זה שבן אדם חולה עכשיו, זה לא אומר שהוא ימות. זה כמו שתגידי: "הוא גם ככה חולה. בשביל מה הוא צריך ללכת לניתוח?" המצב יכול להשתנות. מבקשים עזרה מאבא שלנו. לפעמים מחלה, או כל קושי אחרי מגיעים על מנת לעורר את האדם עצמו, ורומזים לו שהוא צריך להתעורר! הוא צריך לקחת את עצמו בידיים! ואם הוא יעשה את זה הוא גם יחלים (בהנחה שהוא קיבל את זה בשביל שיתעורר). לפעמים האדם עצמו גרם לו לחלות. ניתן לשנות גזרות. כבר קרו ניסים. וגם אם לא, אלוהים הוא אבא שלנו! אנחנו רוצים קשר איתו אז אנחנו מדברים איתו ומבקשים ממנו עזרה.
שאלת איזה דברים האדם עשה.
ייתכן שזה דברים שהיו בגלגול קודם. למשל תינוק בן חודשיים שנהרג, מה הוא אשם? כנראה הוא הגיע לעולם הזה בשביל לתקן משהו קטן, התיקון נגמר והוא המשיך הלאה. לפעמים יש לנו חטאים, שמחליטים מלמעלה להעניש אותנו על החטאים כאן ולא בעולם הבא, וזה בגלל שבעולם הבא העונשים יותר כבדים, ויותר קשים, ואם נקבל את זה כאן, זה יתקזז למעלה ולא נצטרך לקבל עונש כבד בעולם הבא.
כן, אנשים שלא מקיימים את כל המצוות מגיע להם להיענש ואם יש צורך אז גם בגיהינום. מהסיבה הפשוטה שגיהנום הוא לא עונש. כל חטא שאת עושה, נשאר לך כתם על הנשמה. הגיהינום הוא מוכנת כביסה. מורידים את כל הכתמים וממשיכים הלאה לגן עדן. מה ההגדרה שלך לבעלי לב טוב? מי אמר שההגדרה שלך היא הנכונה? אנשים שעזרו לזולת יקבלו על כך שכר, בין אם בעולם הזה ובין אם בעולם הבא. אך יקבלו גם עונש על החטאים.
צירפתי קישור עם הרחבה.
אלוהים ברא את העולם בשביל להטיב איתנו. עם זאת, הוא רוצה גם קשר איתנו. בדיוק כמו אבא שרוצה קשר עם הילדים שלו. אבא גם יחנך את הילדים שלו. אלוהים רוצה לקרב אותנו לתכונות האלוקיות. כנראה שהכרת הטוב היא תכונה אלוקית וכפיות טובה היא לא תכונה אלוקית.
עכשיו אם הכול היה מושלם בעולם, לא הייתה לנו בחירה חופשית. לכן אלוהים ברא את הבחירה החופשית. בשביל לברוא בחירה חופשית אלוהים היה *מוכרח* לברוא את ההפך של הטוב, ככתוב בספר דברים, פרק ל', פסוק י"ט: "הַעִידֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ."
אלוהים רוצה שאנחנו נבחר בטוב. אלוהים לא רוצה שנהיה בובה על חוט שעושה כל מה שהוא בוחר רק בגלל שהוא בוחר. אלוהים לא רוצה שנהיה רובוטים מתכנתים. אלוהים רוצה שתהיה לנו בחירה חופשית ושזה יבוא גם מאיתנו. לכן יש גם דברים רעים.
זה שבן אדם חולה עכשיו, זה לא אומר שהוא ימות. זה כמו שתגידי: "הוא גם ככה חולה. בשביל מה הוא צריך ללכת לניתוח?" המצב יכול להשתנות. מבקשים עזרה מאבא שלנו. לפעמים מחלה, או כל קושי אחרי מגיעים על מנת לעורר את האדם עצמו, ורומזים לו שהוא צריך להתעורר! הוא צריך לקחת את עצמו בידיים! ואם הוא יעשה את זה הוא גם יחלים (בהנחה שהוא קיבל את זה בשביל שיתעורר). לפעמים האדם עצמו גרם לו לחלות. ניתן לשנות גזרות. כבר קרו ניסים. וגם אם לא, אלוהים הוא אבא שלנו! אנחנו רוצים קשר איתו אז אנחנו מדברים איתו ומבקשים ממנו עזרה.
שאלת איזה דברים האדם עשה.
ייתכן שזה דברים שהיו בגלגול קודם. למשל תינוק בן חודשיים שנהרג, מה הוא אשם? כנראה הוא הגיע לעולם הזה בשביל לתקן משהו קטן, התיקון נגמר והוא המשיך הלאה. לפעמים יש לנו חטאים, שמחליטים מלמעלה להעניש אותנו על החטאים כאן ולא בעולם הבא, וזה בגלל שבעולם הבא העונשים יותר כבדים, ויותר קשים, ואם נקבל את זה כאן, זה יתקזז למעלה ולא נצטרך לקבל עונש כבד בעולם הבא.
כן, אנשים שלא מקיימים את כל המצוות מגיע להם להיענש ואם יש צורך אז גם בגיהינום. מהסיבה הפשוטה שגיהנום הוא לא עונש. כל חטא שאת עושה, נשאר לך כתם על הנשמה. הגיהינום הוא מוכנת כביסה. מורידים את כל הכתמים וממשיכים הלאה לגן עדן. מה ההגדרה שלך לבעלי לב טוב? מי אמר שההגדרה שלך היא הנכונה? אנשים שעזרו לזולת יקבלו על כך שכר, בין אם בעולם הזה ובין אם בעולם הבא. אך יקבלו גם עונש על החטאים.
צירפתי קישור עם הרחבה.
אולי אלוקים גורם לאדם לחלות - כדי שיתפלל אליו, ואז מבריא אותו מכיוון שהמחלה השיגה את המטרה שלה?
ממליץ מאוד לקרוא בספר 'הרפואה בהלכה ובאגדה'
ממליץ מאוד לקרוא בספר 'הרפואה בהלכה ובאגדה'
שואל השאלה:
תודה רבה לכולם
תודה רבה לכולם
אנונימית