10 תשובות
שואל השאלה:
לא ממש הבנתי
אנונימית
טבלה שבה בודקים את ההסתברות לקבל צאצים בין גנים
שואל השאלה:
איך?
אנונימית
אנחנו עושים טבלת הכלאה בשביל לגלות איך יצאו הצאצאים של שני ההורים שמזדווגים
את הטבלה אנחנו נעשה עם 4 משבצות כי זו הדרך הכי טובה ומדויקת לגלות מה ההסתברות של כל עובר לצאת עם תכונה מסוימת.

עכשיו ככה

לכל גן שמתערבב עם גן אחר תמיד אמור להיות גן אחד שיהיה השלטן (זה שיתבטא) והגן השני שהוא הנסגן (ההוא שלא יתבטא)

את הגן השלטן נרשום בצורה של אות אנגלית גדולה,לא משנה איזה אות,זה יכול להיות y a d
בקיצור כל אות גדולה

את הגן הנסגן נרשום באות קטנה אבל עם אותה אות גדולה, זה אומר שאני לא יכול לרשום y,b (כי זה לא אותה אות) אבל אני כן ארשום y,y

עכשיו ככה,אומרים לנו שלאבא יש עיניים חומות שהן המתבטאות (השלטניות) אבל הוא נושא גם גן לעיניים כחולות שהן הלא מתבטאות (הנסגניות)
ולאמא יש גם עיניים חומות אבל גם לה יש תכונה נסגנית לצבע עיניים כחול

אם נרצה לדעת איך יצאו הילדים שלהם אנחנו נעשה טבלת הכלאה.

ה y מסמל לנו את הגן הדומיננטי (צבע העיניים החום)

וה y הקטן מסמל לנו את הגן הנסגן (צבע העיניים הכחול)

מכך אנחנו יודעים שסדר הגנים של ההורים יהיה
y,y
למה?
כי לשני ההורים יש את התכונה המתבטאת של העיניים החומות (ה y) אבל גם לשניהם יש את התכונה הלא המתבטאת לצבע העיניים הכחול (ה y)

מה שנעשה עכשיו בטבלה זה פשוט סוג של להכפיל את שני הגנים האלה כמו לוח הכפל


אנחנו פשוט נעשה טבלה עם 9 משבצות

ה 2 הכי שמאליות יהיו עם הגנים של האמא
זה אומר שבמשבצת אחת שמים y ובשנייה שמים y

ובשתי המשבצות הכי למעלה שמים את הגנים של האבא (אותו סיפור כמו של האמא)

המשבצת שנמצאת בין האבא לאמא היא לא רלוונטית

עכשיו נשארו לנו את 4 המשבצות האחרונות שאיתן נעשה את ההכלאה

מה שרלוונטי עכשיו זה ההכלאה

אנחנו נעשה

yy
yy
yy
yy

מכאן נובע שבעצם לכל אחד מתוך ארבע ילדים שההורים יביאו הוא יצא עם עיניים כחולות(כי הם קיבלו את התכונה הנסגנית)

וששלושה מתוך ארבעה ילדים שהם יביאו יצאו עם עיניים חומות (כי הם קיבלו את התכונה השלטנית)
וואו לקח לי הרבהזמן
שואל השאלה:
וואו באמת תןדה רבה:)
מעריכה
אנונימית
כמו תיבת איקס עיגול כדי לגלות מה יהיו התכונות של הצאצאים אם ההורים הומוזיגוטים/הטרוזיגוטים לתכונה מסויימת (למשל עם שרקנים, מה הסבירות שיצא שרקן שחור לזכר הומוזיגוט לשחור, ונקבה הטרוזיגוטית עם לבן שחור).
אני ליטרלי בשיעור ביולגיה עכשיו ואנחנו עושים טבלת הכלאה
זה בעצם שלוקחים גן ומשלבים אותו עם עוד גן לפי האותיות
שואל השאלה:
תודה רבה!
אנונימית
כן שניה יקח לי זמן לרשום