4 תשובות
ההסבר הדתי לחורבן והגלות ("נאום הסופר המקראי") (מלכים ב', י"ז, 7-23):

בעוד שלסיבה הגלויה מוקדשים שישה פסוקים, הסיבה הדתית מתוארת באריכות מה שמלמד על חשיבותה ועליונותה בעיני המחבר. לדעת המחבר הסיבה לגלות היא חטאים מצטברים של ישראל מימי ירבעם והוא מציין בין היתר חטאי עבודת אלילים- בעל ואשרה, בניית במות, פולחן העגלים, מרידה בה', התעלמות מדברי נביאים, מעשי ירבעם וכו'. הסופר מדגיש כי ה' העלה את ישראל ממצרים, הגלה עמים אחרים בכדי לתת להם את הארץ, הזהיר אותם לא לחטוא, שלח להם נביאים, נתן להם תורה וכרת עימם ברית ועוד אך הם עשו הכל בכדי להכעיס אותו ובסופו של דבר אכן כעס והתוצאה היא הגלות. תפיסת המחבר היא דויטרונומיסטית (ברוח ספר דברים הדוגל בריכוזיות הפולחן, איסור פיזור במות ועבודת אלילים חטאים הגוררים עונש חמור).

המחבר מדגיש את כפיות הטובה של ישראל שבמקום להכיר תודה לה' שהוציאם ממצרים הפרו את עשרת הדיברות והלכו אחר אלוהים אחרים. ה' הרי הגלה את הגויים שישבו בארץ בשביל עם ישראל אך במקום להכיר לו תודה על כך הם נוהים למעשה אחרי מנהגי הגולים: "ויקטרו שם בכל במות, כגוים אשר הגלה יהוה מפניהם" (11) בביטוי זה יש רמיזה לכך שכפי שהגלה ה' את עובדי האלילים הוא גם יגלה את ישראל מרגע שהלכו אחרי מנהגים פסולים אלו. בפס' 10-11 מציין המחבר כי העם חטא בחקותו את מנהגי הגויים למרות ציווי של ה', כדי "להכעיס את ה'".

בפס' 13-14 מצוין כי ה' ניסה כל הזמן להזהיר את עם דרך נביאים וחוזים אך הם היו קשי עורף.

ההסבר לגלות: אם ישראל חטאו כמו העמים אותם ירשו, הרי דינם שעם אחר יירש אותם.

בפס' 21 מואשמים גם ישראל במרד במלכות דוד ופילוג הממלכה.
נראה לי(?) למדתי משהו אחר בתיכון אבל נעזרתי בסיכומים האלה מטקסטולוגיה(:
שואל השאלה:
תודה רבה
בכיף