13 תשובות
כי הם חושבים שזה חסר תועלת להאמין "בכלום ושום דבר" כי אין לי הוכחות,הם חושבים שזה חסר תועלת ללכת על פי דת וההלכות כי זו כפייה דתית,הם חושבים שזה חסר תועלת להיות תלויים במשהו שלא הוכיחו אותו.
(יש לי חברה אתאיסטית היא הסבירה לי שזה חלק מהסיבות)
(יש לי חברה אתאיסטית היא הסבירה לי שזה חלק מהסיבות)
שואל השאלה:
כל אחד מחליט על עצמו
לשכנע מישהו בדעה הנגדית לא תשנה כלום
כל אחד מחליט על עצמו
לשכנע מישהו בדעה הנגדית לא תשנה כלום
אנונימי
כל הקטע שכל הקטע שזה לא רק אמונה, אלא עובדה, ומי שלא מאמין באלוקים (לא עלינו!) - כפוי טובה למי שברא אותו, ואנשים טובים שונאים כפוי טובה (תכונה מאוד רעה).
יש לכם מושג כמה טובות עשה לנו הקב"ה?
יש לכם מושג כמה טובות עשה לנו הקב"ה?
אנונימי
אני לא חושב שאני צריך לשפוט מישהו אחר, אבל פשוט אלוקים זו המציאות, והייתי רוצה שעוד אנשים יכירו במציאות הזאת
^^ זאת האמת. גם אם יש אנשים שיתוכחו עם אותה אמת.
גם אם יש אנשים שאותה אממת תכאיב להם (גם ככה אין איסור לצער את מי שאינו ירא השם, כמו שפסק הרמ"א בחושן משפט, סימן רכח, סעיף א, הגה - ומקורו ממסכת בבא מציעא נט ע"א).
וכן, זה שיש בורא לעולם אמור להיות ברור לכל מי שיצא מגדר שוטה, כמו שכתב הרב אלחנן וסרמן הי"ד בספרו "קובץ מאמרים ואגרות" (זה פשוט שהעולם מעיד על מי שברא אותו).
לפחות, אני לא כמותך, ולא מחניף לכופר, ולא מסכים איתו שזאת "רק אמונה" ותו לא, ובטח שלא מצדיק אותו ומשבח אותו על הניסוח השגוי הזה.
אז אם את בוחרת בדרך הזאת - תני לי לעמוד על המשמר, ולהקות את שיניהם של הכופרים, כמו שמכיע להם. לא כולם צריכים להיות כמותך...
גם אם יש אנשים שאותה אממת תכאיב להם (גם ככה אין איסור לצער את מי שאינו ירא השם, כמו שפסק הרמ"א בחושן משפט, סימן רכח, סעיף א, הגה - ומקורו ממסכת בבא מציעא נט ע"א).
וכן, זה שיש בורא לעולם אמור להיות ברור לכל מי שיצא מגדר שוטה, כמו שכתב הרב אלחנן וסרמן הי"ד בספרו "קובץ מאמרים ואגרות" (זה פשוט שהעולם מעיד על מי שברא אותו).
לפחות, אני לא כמותך, ולא מחניף לכופר, ולא מסכים איתו שזאת "רק אמונה" ותו לא, ובטח שלא מצדיק אותו ומשבח אותו על הניסוח השגוי הזה.
אז אם את בוחרת בדרך הזאת - תני לי לעמוד על המשמר, ולהקות את שיניהם של הכופרים, כמו שמכיע להם. לא כולם צריכים להיות כמותך...
אנונימי
יש אנשים, המנסים לכפות את האמונות שלהם על הכלל
לדוג', יש אנשים המאמינים בשואה ומפריע להם שאני עושה מנגל (משהו טוב; שקדים, אשכים, עגל) ושומע מוזיקה
העניין, לא להתייחס אליהם - מדובר באנשים כפיתיים ורעילים.
לדוג', יש אנשים המאמינים בשואה ומפריע להם שאני עושה מנגל (משהו טוב; שקדים, אשכים, עגל) ושומע מוזיקה
העניין, לא להתייחס אליהם - מדובר באנשים כפיתיים ורעילים.
אנונימי
אני מאמינה ואני לא אשפוט אדם שלא גם אם אני מאמינה בדרך הזאת לדעתי צריך לקבל כל אדם אם הוא לא עשה לי שום דבר רע והוא אדם טוב אז הכל בסדר אהבת חינם
לצערי יש לא מעט אנשים המתקשים לחשוב על האפשרות שהם אולי טועים ואנשים שלא יסכימו איתם מאלצים אותם להתמודד עם האפשרות שאפשר להגיע למסקנה שונה ממך, אחרת לא היו הם מגיעים אליה.
אז הם חייבים לתרץ שעמוק בפנים יש להם סיבות נסתרות להגיע למסקנה שלהם או שהם פשוט לא מבינים את העובדות.
אינני אומר שאין אנשים שלא חקרו מספיק או שיש להם סיבות שאינן בהכרח מצדיקות את אמונתם אך אי־אפשר באמת להכליל את כל התומכים בעמדה הזאת או האחרת אחרי שמכירים לעומק אנשים שונים משני הצדדים.
ואבהיר שאינני מתכוון דווקא ליהודים מאמינים הדוחים את טענות האתאיסטים או ההפך, אלא שזה המצב של אנשים לא מעטים המחזיקים בדעות רבות שונות.
אז הם חייבים לתרץ שעמוק בפנים יש להם סיבות נסתרות להגיע למסקנה שלהם או שהם פשוט לא מבינים את העובדות.
אינני אומר שאין אנשים שלא חקרו מספיק או שיש להם סיבות שאינן בהכרח מצדיקות את אמונתם אך אי־אפשר באמת להכליל את כל התומכים בעמדה הזאת או האחרת אחרי שמכירים לעומק אנשים שונים משני הצדדים.
ואבהיר שאינני מתכוון דווקא ליהודים מאמינים הדוחים את טענות האתאיסטים או ההפך, אלא שזה המצב של אנשים לא מעטים המחזיקים בדעות רבות שונות.
מתוך בורות ודעות קדומות.
שלג הופנברג, כפירה - זה כן דבר רע, ואין לך מה לאהוב את מי שלא מאמין באחד (כן, אפילו רק באחד מות 13, למרות שהשאר ה-12 הוא כן מאמין) מתוך י"ג עיקרי האמונה שכל יהודי חייב להאמין בהם, כמו שכתב הרמב"ם בהקדמת לפרק "חלק":
"וכאשר יאמין האדם אלה היסודות כולם, וְנִתְבָּרְרָה אמונתו בהם הוא נכנס בכלל ישראל. וּמִצְוָה לאהבו ולרחם עליו, וְלִנְהֹג עמו בכל מה שֶׁצִּוָּה השם יתברך איש לחבֵרו מן האהבה וְהָאַחֲוָה. ואפילו עשה מה שיכול מן העבירות מחמת הַתַּאֲוָה והתגברוּת הטבע הגרוע הוא נענש כפי חטאיו, אבל יש לו חלק לעולם הבא. והוא מפושעי ישראל.
וּכְשֶׁנִּתְקַלְקֵל לאדם יסוד מאלה היסודות הרי יָצָא מן הכלל וכפר בעיקר. ונקרא "מִין" וְ"אֶפִּיקוֹרוֹס" וְ"קוֹצֵץ בַּנְּטִיעוֹת". וּמִצְוָה לְשׂוֹנְאוֹ וּלְאַבְּדוֹ. ועליו נאמר (תהלים קלט, כא): "הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ יְיָ אֶשְׂנָא, וּבִתְקוֹמְמֶיךָ אֶתְקוֹטָט" (הקדמת הרמב"ם לפרק "חלק" במסכת סהנדרין).
"וכאשר יאמין האדם אלה היסודות כולם, וְנִתְבָּרְרָה אמונתו בהם הוא נכנס בכלל ישראל. וּמִצְוָה לאהבו ולרחם עליו, וְלִנְהֹג עמו בכל מה שֶׁצִּוָּה השם יתברך איש לחבֵרו מן האהבה וְהָאַחֲוָה. ואפילו עשה מה שיכול מן העבירות מחמת הַתַּאֲוָה והתגברוּת הטבע הגרוע הוא נענש כפי חטאיו, אבל יש לו חלק לעולם הבא. והוא מפושעי ישראל.
וּכְשֶׁנִּתְקַלְקֵל לאדם יסוד מאלה היסודות הרי יָצָא מן הכלל וכפר בעיקר. ונקרא "מִין" וְ"אֶפִּיקוֹרוֹס" וְ"קוֹצֵץ בַּנְּטִיעוֹת". וּמִצְוָה לְשׂוֹנְאוֹ וּלְאַבְּדוֹ. ועליו נאמר (תהלים קלט, כא): "הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ יְיָ אֶשְׂנָא, וּבִתְקוֹמְמֶיךָ אֶתְקוֹטָט" (הקדמת הרמב"ם לפרק "חלק" במסכת סהנדרין).
אנונימי
מהצד של המאמינים - לא רוצים שילכו לאבדון זה לא יפה שאנחנו נדאג רק לעצמנו לגן עדן ולהם לא יהיה כלום בעולם הבא ואין להם מושג שהחיים לא הפקר ושיש משפט על הכל
וגם יודעים שה' רוצה שהילדים שלו יחזרו אליו זה חתיכת דבר יפה לעזור למישהו אחר לא לאבד את הקשר עם אבא ושלא יאבד את כל העולם הבא שלו ולפעמים סתם נמאס שהם מזלזלים וחושבים שאנחנו אנשי מערות שסתם מאמינים לספר או רוצים פשוט משהו לאאחז בו אז מסבירים להם שזה לא המצב וזה לא רק אמונה העולם לא הפקר שאפשר לבחור לעשות מה שרוצים מבלי להפסיד מזה אחרכך ולבחור אם להאמין או לא לפי מה שנוח חבל
מהצד של האתאיסטים - חושבים שסתם אנחנו עושים לעצמנו עוול כי לדעתם הוא לא קיים, לא אוהבים דתיים אז מנסים לרדת עליהם ולהגיד שהוא לא קיים ובטח יש עוד סיבות אבל אני לא ממש בצד הזה אז פחות יודעת מה האינטרסים הנוספים חוץ מאלה
וגם יודעים שה' רוצה שהילדים שלו יחזרו אליו זה חתיכת דבר יפה לעזור למישהו אחר לא לאבד את הקשר עם אבא ושלא יאבד את כל העולם הבא שלו ולפעמים סתם נמאס שהם מזלזלים וחושבים שאנחנו אנשי מערות שסתם מאמינים לספר או רוצים פשוט משהו לאאחז בו אז מסבירים להם שזה לא המצב וזה לא רק אמונה העולם לא הפקר שאפשר לבחור לעשות מה שרוצים מבלי להפסיד מזה אחרכך ולבחור אם להאמין או לא לפי מה שנוח חבל
מהצד של האתאיסטים - חושבים שסתם אנחנו עושים לעצמנו עוול כי לדעתם הוא לא קיים, לא אוהבים דתיים אז מנסים לרדת עליהם ולהגיד שהוא לא קיים ובטח יש עוד סיבות אבל אני לא ממש בצד הזה אז פחות יודעת מה האינטרסים הנוספים חוץ מאלה
להציע להניח תפילין זאת לא כפייה ^
ומאיפה להם אם אתה אתאיסט או לא רוב האנשים ברחוב בדרך כלל מאמינים ואין שום דבר רע בלהציע למישהו להניח תפילין
כפייה זה לקשור אותך ולהניח לך תפילין בכוח
לא להציע
זה כמו שיביאו לך עוגיות ווניל ונניח אתה לא אוהב עוגיות ווניל קודם כל מאיפה להם אם אתה אוהב או לא רוב האנשים ברחוב אוהבים ודבר שני זה לא כפייה להציע לך לטעום...! ממתי דבר כזה זה כפייה?
זה כן כפייה לפתוח לך את הפה בכוח ולהאכיל אותך
יש הבדל ענק
אתם כל הזמן משתמשים במילה כפייה איפה שאין באמת
המילה דת ישר מתקשרת לכם עם כפייה ואף אחד לא לוקח אתכם בכוח וכופה עליכם כלום
אז הנה דוגמא עם עוגיות להסביר את המצב שדבר כזה זה לא כפייה בכלל
אנשים לא יפסיקו להציע עוגיות ווניל בגלל שיש סיכוי שהם יתפסו
ככה הם לא חייבים להפסיק להציע לזכות יהודים בלהניח תפילין כי הם יכולים להתקל באתאיסט
כמו שלא כולם אוהבים ווניל לא כולם מאמינים אבל לא צריך להפסיק להציע דברים בגלל זה
אז שאף אחד לא יעשה כלום כי לא כולם מתחברים נו באמת
הגזמה
פשוט תתנהג כמו במקרה שאם היו עושים לך את זה עם עוגיות ווניל שאתה לא אוהב
לא צריך להתעצבן או להגיד כפייה כשזה לא
ומאיפה להם אם אתה אתאיסט או לא רוב האנשים ברחוב בדרך כלל מאמינים ואין שום דבר רע בלהציע למישהו להניח תפילין
כפייה זה לקשור אותך ולהניח לך תפילין בכוח
לא להציע
זה כמו שיביאו לך עוגיות ווניל ונניח אתה לא אוהב עוגיות ווניל קודם כל מאיפה להם אם אתה אוהב או לא רוב האנשים ברחוב אוהבים ודבר שני זה לא כפייה להציע לך לטעום...! ממתי דבר כזה זה כפייה?
זה כן כפייה לפתוח לך את הפה בכוח ולהאכיל אותך
יש הבדל ענק
אתם כל הזמן משתמשים במילה כפייה איפה שאין באמת
המילה דת ישר מתקשרת לכם עם כפייה ואף אחד לא לוקח אתכם בכוח וכופה עליכם כלום
אז הנה דוגמא עם עוגיות להסביר את המצב שדבר כזה זה לא כפייה בכלל
אנשים לא יפסיקו להציע עוגיות ווניל בגלל שיש סיכוי שהם יתפסו
ככה הם לא חייבים להפסיק להציע לזכות יהודים בלהניח תפילין כי הם יכולים להתקל באתאיסט
כמו שלא כולם אוהבים ווניל לא כולם מאמינים אבל לא צריך להפסיק להציע דברים בגלל זה
אז שאף אחד לא יעשה כלום כי לא כולם מתחברים נו באמת
הגזמה
פשוט תתנהג כמו במקרה שאם היו עושים לך את זה עם עוגיות ווניל שאתה לא אוהב
לא צריך להתעצבן או להגיד כפייה כשזה לא
^ אני מסכים, כל עוד הם לא מתעקשים אין כאן ממש כפייה.