27 תשובות
נכון!
ממש לא נאמר על דתים,
זה כן לקוח מהדת
כמו שהעברית לקוחה מה תנ"ך
ואם את מכירה את התוכנית יצאת צדיק אז זה על כל אדם שעושה טוב הוא צדיק
בדת זה גם כך כל אחד שהוא קרוב למושלם או שעשה חסד אומרים שהוא צדיק
זה כן לקוח מהדת
כמו שהעברית לקוחה מה תנ"ך
ואם את מכירה את התוכנית יצאת צדיק אז זה על כל אדם שעושה טוב הוא צדיק
בדת זה גם כך כל אחד שהוא קרוב למושלם או שעשה חסד אומרים שהוא צדיק
לא בהכרח..
צדיק - שמי עושה את רצון ה' כמו שצריך.
אם חילוני שומר מה שצריך לשמור - הוא לא חילוני, ואם לא שומר - הוא לא צדיק.
אם חילוני שומר מה שצריך לשמור - הוא לא חילוני, ואם לא שומר - הוא לא צדיק.
חילוני לא יכול להיות צדיק כי אם הוא צדיק אז איך הוא חילוני?
אדם צדיק ברעיון, זה אדם שמחפש צדק (צדיק, לשון צדק).
אדם שעושה מעשים טובים ומחפש תמיד את הטוב הוא צדיק.
זה שאדם חילוני לא הופך אותו מיד ללא צדיק, זה נכון שברעיון ה' יתברך ציווה אותנו והוא לא עושה אותם- זה בינו לבין ה' יתברך.
בבין אדם לחברו- שם שייך המושג צדק וצדיק. כיוון שמול ה' הכל תמיד זה צדק, אז המושג לא שייך שם.
אדם שעושה מעשים טובים ומחפש תמיד את הטוב הוא צדיק.
זה שאדם חילוני לא הופך אותו מיד ללא צדיק, זה נכון שברעיון ה' יתברך ציווה אותנו והוא לא עושה אותם- זה בינו לבין ה' יתברך.
בבין אדם לחברו- שם שייך המושג צדק וצדיק. כיוון שמול ה' הכל תמיד זה צדק, אז המושג לא שייך שם.
^rda
אם יש אדם שהוא חילוני, והוא מחפש צדק ואת הטוב ועושה מעשים טובים אבל בהגדרה הוא לא דתי אלא חילוני, אז הוא פחות צדיק מדתי?
אם יש אדם שהוא חילוני, והוא מחפש צדק ואת הטוב ועושה מעשים טובים אבל בהגדרה הוא לא דתי אלא חילוני, אז הוא פחות צדיק מדתי?
בבין אדם למקום- כן, אבל זה לא מעניין אותו בכל מקרה.
בבין אדם לחברו- לא, אני מכיר חילונים שהם הרבה יותר צדיקים מדתיים בנושא הזה.
בבין אדם לחברו- לא, אני מכיר חילונים שהם הרבה יותר צדיקים מדתיים בנושא הזה.
אני שלא צריל להפריד בין הדברים (בין אדם למקום ובין אדם לחברו).
צדיק אמיתי - הוא טוב בשניהם.
מי שלא טוב עם אלוקים - הוא לא צדיק, גם אם הוא טוב עם אנשים.
כנ"ל להפך.
צדיק אמיתי - הוא טוב בשניהם.
מי שלא טוב עם אלוקים - הוא לא צדיק, גם אם הוא טוב עם אנשים.
כנ"ל להפך.
"כל שרוח הבריות נוחה הימנו, רוח המקום נוחה הימנו"- זה לא הפוך, אחי. אדם צריך להיות טוב גם וגם ואני הראשון כדתי שיאמר את זה. אבל אדם שלא מאמין באלוהים, מה לעשות ככה חונך או שהמצוות קשות לו מדי או כל סיבה שהיא- זה בינו לבין ה', זה שהוא אדם טוב ועוזר לאחרים- הוא צדיק.
הוא יכול לחזור בתשובה ולהבין כמה מתוק זה הקשר זה עם הקב"ה. אבל מי שמאמין ומתנהג מגעיל לא ראוי לתואר צדיק.
הוא יכול לחזור בתשובה ולהבין כמה מתוק זה הקשר זה עם הקב"ה. אבל מי שמאמין ומתנהג מגעיל לא ראוי לתואר צדיק.
זה שזה בינו לבין ה' - זה לא הופף את זה לבסדר, וזה לא משהו שצריך להצדיק. כל מי שיצא מגדר שוטה אמור להיות ברור שיש בורא לעולם, זה די פשוט שלעולם שיש בו סימני חכמה שיש לו בורא.
ולא ארמתי שמתנהג מגעיל עם אנשים שהוא צדיק, אלא את ההפך.
אבל כנ"ל גם להפך.
ומה עם אנשים קשה להם להתנהג טוב לאחרים? אז הם צדיקים כי קשה להם?
למה שזה נוגע לזוזל באלוקים או במצוותיו - רק אז יש נטייה להצדיק את זה? לא שזה נוגע לבין אדם לחברו.
כאילו בין אדם לחברו - רק זה מה שחשוב, ובין אדם למקום - לא מדד לכלום.
דרך אגב, אביא ראיה שאסור לשבח את מעשיים הטובים:
וגם כי לא ישבח את הרשע זולתי במה שנמצא בו מן הטוב, ויליץ עליו בפני בני אדם להגיד לאדם ישרו, גם זו רעה חולה, כי בהזכירו את הטוב ואת הרע לא יזכיר, ועל כל פשעיו יכסה, צדיק ייחשב אצל השומעים, ויתנו לו יקר, וירים ידו וגבר. וכבר הקדמנו להודיעך המכשולות והשחיתות הנמצאות בכבוד הרשעים (סימנים קמט-קנב). על כן, לא נכון להזכיר צדקתם, בלתי אם יזכיר רשעם וכסלם, כמו שנאמר (משלי י, ז): "ושם רשעים ירקב".
ונאמר (ישעיהו נז, יב): "אני אגיד צדקתך ואת מעשייך, ולא יועילוך". פירוש: "לא יועילוך מעשייך הטובים להצילך מרעתך בקומי למשפט, בערכי לעומתם רוב פשעייך ומעשה תעתועייך, כי דברי עוונותייך גברו מהם". וכמו שאמרו רבותינו כי (ראש השנה טז ע"ב): "מי שעוונותיו מרובים מזכויותיו, נכתב ונחתם לאלתר למיתה".
והרשעים - ניכרים הם בשיחתם והנהגתם, כאשר הקדמנו לך בשערי יראת חטא" (שערי תשובה, חלק ג, סימן קפט).
ולא ארמתי שמתנהג מגעיל עם אנשים שהוא צדיק, אלא את ההפך.
אבל כנ"ל גם להפך.
ומה עם אנשים קשה להם להתנהג טוב לאחרים? אז הם צדיקים כי קשה להם?
למה שזה נוגע לזוזל באלוקים או במצוותיו - רק אז יש נטייה להצדיק את זה? לא שזה נוגע לבין אדם לחברו.
כאילו בין אדם לחברו - רק זה מה שחשוב, ובין אדם למקום - לא מדד לכלום.
דרך אגב, אביא ראיה שאסור לשבח את מעשיים הטובים:
וגם כי לא ישבח את הרשע זולתי במה שנמצא בו מן הטוב, ויליץ עליו בפני בני אדם להגיד לאדם ישרו, גם זו רעה חולה, כי בהזכירו את הטוב ואת הרע לא יזכיר, ועל כל פשעיו יכסה, צדיק ייחשב אצל השומעים, ויתנו לו יקר, וירים ידו וגבר. וכבר הקדמנו להודיעך המכשולות והשחיתות הנמצאות בכבוד הרשעים (סימנים קמט-קנב). על כן, לא נכון להזכיר צדקתם, בלתי אם יזכיר רשעם וכסלם, כמו שנאמר (משלי י, ז): "ושם רשעים ירקב".
ונאמר (ישעיהו נז, יב): "אני אגיד צדקתך ואת מעשייך, ולא יועילוך". פירוש: "לא יועילוך מעשייך הטובים להצילך מרעתך בקומי למשפט, בערכי לעומתם רוב פשעייך ומעשה תעתועייך, כי דברי עוונותייך גברו מהם". וכמו שאמרו רבותינו כי (ראש השנה טז ע"ב): "מי שעוונותיו מרובים מזכויותיו, נכתב ונחתם לאלתר למיתה".
והרשעים - ניכרים הם בשיחתם והנהגתם, כאשר הקדמנו לך בשערי יראת חטא" (שערי תשובה, חלק ג, סימן קפט).
תשמע זה עניין של רמות.
עובדה שה' לא יכעס על אדם שחונך להיות גנב אם הוא גנב. הוא תינוק שנשבה. אם הוא יהיה גם רוצח ה' יכעס עליו.
אז אדם, שהוא אדם מדהים, למרות שהוא חונך לא להאמין שיש אלוהים, לא כל שכן שיקרא צדיק!
עובדה שה' לא יכעס על אדם שחונך להיות גנב אם הוא גנב. הוא תינוק שנשבה. אם הוא יהיה גם רוצח ה' יכעס עליו.
אז אדם, שהוא אדם מדהים, למרות שהוא חונך לא להאמין שיש אלוהים, לא כל שכן שיקרא צדיק!
לא חייב לקבל חינוך בשביל לדעת ששי אלוקים, צריך רצון טוב לקבל את האמת שמחויבת בשכל.
מי חינך את אברהם איבנו (עילו השלום) להאמין באלוקים?
מי חינך את אברהם איבנו (עילו השלום) להאמין באלוקים?
א. נכון שלא, אבל אתה לא יכול פשוט לצפות מהם להאמין שהוא קיים, נכון?
ב. גם אני ואתה לא אברהם אבינו, הלוא כן? אני גם חוטא כמו כל אדם, אבל אני משתדל לחזור בתשובה, וזה מה שחשוב. אז למה שהם לא יוכלו? גם אם לא עכשיו, אפילו שנייה לפני מותם שהם יחזרו בתשובה באמת שלמה מאהבה וכל עוונותיהם יתכפרו ויהפכו למצוות. אז אם אפשר לשאול ולא בקטע רע, למה שאתה תקבע אם הם צדיקים או לא?
ב. גם אני ואתה לא אברהם אבינו, הלוא כן? אני גם חוטא כמו כל אדם, אבל אני משתדל לחזור בתשובה, וזה מה שחשוב. אז למה שהם לא יוכלו? גם אם לא עכשיו, אפילו שנייה לפני מותם שהם יחזרו בתשובה באמת שלמה מאהבה וכל עוונותיהם יתכפרו ויהפכו למצוות. אז אם אפשר לשאול ולא בקטע רע, למה שאתה תקבע אם הם צדיקים או לא?
א. הם ישאו בתוצאות, תוצאה (סורי על המשחק מילים, נפלט לי), אבל מול ה' יתברך. אני לא יודע מה עבר על חיי בן אדם ולא יכול לשפוט. יש אנשים שאחרי השואה עזבו את הדת, הם שוטים? ממש לא! הם עזבו עקב סבל לגיטימי שעברו וזה הם מול ריבון העולמים! בתור אחד שנולד דתי, קל לי יותר לקיים מצוות מאשר חילוני. לא קל בכלל, אבל יותר מהם.
ב. האדם אכן נקבע על פי מצבו העכשווי, מול ה' יתברך. לא מולך, לא מולי ולא מול הרבנים.
אתה יכול לשפוט, אבל לעצמך. ה' יתברך הוא אל של חסד ושכל עבודתו חסד ויודע להתבונן ללב האדם. הוא יודע מה היה אדם צריך לעשות או לא.
אז אדם שלרמתו הוא מתנהג מדהים. נחשב צדיק.
ב. האדם אכן נקבע על פי מצבו העכשווי, מול ה' יתברך. לא מולך, לא מולי ולא מול הרבנים.
אתה יכול לשפוט, אבל לעצמך. ה' יתברך הוא אל של חסד ושכל עבודתו חסד ויודע להתבונן ללב האדם. הוא יודע מה היה אדם צריך לעשות או לא.
אז אדם שלרמתו הוא מתנהג מדהים. נחשב צדיק.
אם אתה שולל מני את הזכות לדון אותם לכף חובה - באותה מדיה אני יכול לשלול ממך את הזכות לדון אותם לכף זכות.
^ התייסחתי רק אלייך, מעולם אל הצדתקי את הדעות שלך. היחס שלי לכופרים הוא כזה כי הוא אמור להיות כזה.
אם את לא מצפה להם לאמונה ושמירת המצוות - אל תצפי ממני לכבד אותם, לאהוב אותם וקלבל אותם, או אפילו לראות בעין טובה "מעשים טובים" (לכאורה) אשר הם עושים. גם שם צריך לדון אותם לכך חובה,ולחשוב שהם פועלים מתוך אינטרס להגדיל את שמם. אנשים טובים מכירים במציאות הבורא, נקודה.
אם את לא מצפה להם לאמונה ושמירת המצוות - אל תצפי ממני לכבד אותם, לאהוב אותם וקלבל אותם, או אפילו לראות בעין טובה "מעשים טובים" (לכאורה) אשר הם עושים. גם שם צריך לדון אותם לכך חובה,ולחשוב שהם פועלים מתוך אינטרס להגדיל את שמם. אנשים טובים מכירים במציאות הבורא, נקודה.
^תוצאה חשבתי שהגענו לתובנה אחרת בפרטי. למה להמשיך לדגול בדרך הזאת
א. האמת שכן, כמו שכתב הרב אלנחן וסרמן הי"ד בספרו "קבוץ מאמרים ואגרות" (מאמר על אמונה) שזה אמור להיות פשוט אצל כל מי שיצא מגדר שוטה, שהעולם מעיד על מי שברא אותו, וכמו שלא יכול להיות שמכתב עם תכון חכם יאצ בגל שהדיו נשפך על הנייר במקרה. אז מי שלא מאמין - שישא בתוצאות.
ב. כי האדם נקבע על פי מצבו העכשוועי, "באשר הוא שם", כמו שנאמר על ישמעאל.
לצדיק יש הגדרה, ומי שכרגע לא עונה על ההגדרה הזאת - הוא לא צדיק. דינו של מי שאל מאמין יותר חמור מכל בעל עבירה אחרת (כן כת הרבמ"ם בהקדמה לפרק "חלק" במסכת סנהדרין).
ב. כי האדם נקבע על פי מצבו העכשוועי, "באשר הוא שם", כמו שנאמר על ישמעאל.
לצדיק יש הגדרה, ומי שכרגע לא עונה על ההגדרה הזאת - הוא לא צדיק. דינו של מי שאל מאמין יותר חמור מכל בעל עבירה אחרת (כן כת הרבמ"ם בהקדמה לפרק "חלק" במסכת סנהדרין).
אני לא שולל, תעשה כרצונך.
אני גם לא דן לכף זכות. אני לא דן בכלל.מבחינת דת רק ה' יכול לדון.
כמובן, כואב לי שהם לא יודעים את העונג שבדת, אבל זו בעייה שלהם.
אני גם לא דן לכף זכות. אני לא דן בכלל.מבחינת דת רק ה' יכול לדון.
כמובן, כואב לי שהם לא יודעים את העונג שבדת, אבל זו בעייה שלהם.
^מסכימה ואף מחזקת
א. כן, יש. עובדה שה' לא סולח לאדם זה עד שירצה את חברו.
ב. נכון, אבל כיום המצב שונה, אנחנו לא רוב צודק או עם ניסים גלויים, כיום אנחנו יכולים לשכנע רק בהגיון, מי שמתכחש בגלל סיבותיו, זה עניינו המוחלט מול ה'. מי שיבקש ממני הוכחות, אני אוכיח לו. אבל לא אאיים עליו כיוון שזה לא החוק במדינה כיום. וכמה שזה כואב לי לראות חילוניים טועים בדרכיהם, אם אין מה לעשות, פשוט אין מה לעשות.
ג. אני מתנגד! כמובן! בתור דתי, אני הראשון שיוכיח ויאמר שה' לא אמר כן, אבל אם אני מכיר את החוטא ויודע שזה ישפיע. אם לא, אני סתם אפגע ביחסים אתו ואני לא רוצה...
ב. נכון, אבל כיום המצב שונה, אנחנו לא רוב צודק או עם ניסים גלויים, כיום אנחנו יכולים לשכנע רק בהגיון, מי שמתכחש בגלל סיבותיו, זה עניינו המוחלט מול ה'. מי שיבקש ממני הוכחות, אני אוכיח לו. אבל לא אאיים עליו כיוון שזה לא החוק במדינה כיום. וכמה שזה כואב לי לראות חילוניים טועים בדרכיהם, אם אין מה לעשות, פשוט אין מה לעשות.
ג. אני מתנגד! כמובן! בתור דתי, אני הראשון שיוכיח ויאמר שה' לא אמר כן, אבל אם אני מכיר את החוטא ויודע שזה ישפיע. אם לא, אני סתם אפגע ביחסים אתו ואני לא רוצה...
א. ה' גם לא ודסלח את מי שלא שב בתשובה כללי (ראש השנה יז ע"א). אז?
ומעניין שלעבירות שבין אדם לחברו אתה לא מצריך אמונה, רק לבין אדם למקום.
ב. יש אמת במה שכתבת, אבל אין קשר לחוק המדינה. אנחנו אמורים לפעול על פי חקוי הדמינה במקרה שזה נוגע דין תורה? ממש לא.
ג. כיצד אתה מתנגד, אם אתה מקבל את כולם ולא שופט? ומה אפכת לך מיחסים עם אנשים חסרי ירתא משים? אתה זקוק לבחרות שלהם? במה הם יכולים להועיל לך (אם כבר, להזיק)? בכללי יש מצוה להתרחק מאנשים כאלה (עיין משנה תורה, הלכות דעות, פרק ו; מסילת ישרים, פרק ה). דרך אגב, כתבו ב"חובות הלבבות", שער הביטחון שאחד הסיבות שאדם לצרוך לבטוח בלאוקים - זה לא יפחד מלהוכיח את החוטאים מהחשש שהוא יצטרך להם וכו'...
ומעניין שלעבירות שבין אדם לחברו אתה לא מצריך אמונה, רק לבין אדם למקום.
ב. יש אמת במה שכתבת, אבל אין קשר לחוק המדינה. אנחנו אמורים לפעול על פי חקוי הדמינה במקרה שזה נוגע דין תורה? ממש לא.
ג. כיצד אתה מתנגד, אם אתה מקבל את כולם ולא שופט? ומה אפכת לך מיחסים עם אנשים חסרי ירתא משים? אתה זקוק לבחרות שלהם? במה הם יכולים להועיל לך (אם כבר, להזיק)? בכללי יש מצוה להתרחק מאנשים כאלה (עיין משנה תורה, הלכות דעות, פרק ו; מסילת ישרים, פרק ה). דרך אגב, כתבו ב"חובות הלבבות", שער הביטחון שאחד הסיבות שאדם לצרוך לבטוח בלאוקים - זה לא יפחד מלהוכיח את החוטאים מהחשש שהוא יצטרך להם וכו'...
^סוף סוף, לפחות משהו.
אבל אם לא הית דן בכלל, גם לכף זכות - לא היית אומר על אנשים שלא מאמינים באלוקים שהם "צדיקים", אם הם עושים משהו טוב.
אבל אם לא הית דן בכלל, גם לכף זכות - לא היית אומר על אנשים שלא מאמינים באלוקים שהם "צדיקים", אם הם עושים משהו טוב.
^ בבין אדם לחברו פתאום יש סמכות לדון? נשמע מעניין.
ובגדול זה כן ענייננו, כי מי שעושה חור ספינה- מטביע את כל הספינה.
מי שלא מתגד לאנשים שעושים עבירות - נענש איתם ביחד, כי הוא רמאה לקב"ה שלא אפכת לו שעוברים על החוקים שלהם.
ובגדול זה כן ענייננו, כי מי שעושה חור ספינה- מטביע את כל הספינה.
מי שלא מתגד לאנשים שעושים עבירות - נענש איתם ביחד, כי הוא רמאה לקב"ה שלא אפכת לו שעוברים על החוקים שלהם.
אבל, מבחינה חברתית, בין האדם לחברו, אני יכול לדון בתור שותף פעיל ואם הוא מתנהג ככה טוב, בזה אני תומך.
כמובן, אני הייתי שמח שכולם יחזרו בתשובה, במהרה בימינו אמן, אבל אם הם לא, מכל סיבה שלא תהיה, זה לא ענייני. אני יכול לחזק את מי שרוצה, אבל לא להכריח או לשפוט. אם יהודי חילוני יצטרך ממני ערה דחוף אני אעזור לו, בעצם היותו אדם.
כמובן, אני הייתי שמח שכולם יחזרו בתשובה, במהרה בימינו אמן, אבל אם הם לא, מכל סיבה שלא תהיה, זה לא ענייני. אני יכול לחזק את מי שרוצה, אבל לא להכריח או לשפוט. אם יהודי חילוני יצטרך ממני ערה דחוף אני אעזור לו, בעצם היותו אדם.